Bila parlimen berhenti bersidang

Published July 6, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Mesyuarat Dewan Rakyat tamat pada 2 Julai 2009. Mesyuarat akan disambung semula pada bulan Oktober 2009.  Bulan Oktober akan bertambah sibuk dengan pembentangan bajet 2010 dan pastinya menarik perhatian ramai.

Sebelum pulang saya sempat mengambil beberapa ‘shot’. Parlimenlah tempat yang paling banyak diadakan sidang akhbar dan pihak pembangkang yang paling banyak membuat sidang akhbar.

P7024597

Sidang media Ketua Pembangkang

Selain itu, sidang kali ini diserikan dengan Pesta Durian di premis parlimen anjuran Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Semua YB dan pegawai bertugas dijemput hadir.  Masa inilah kemesraan antara semua YB tanpa mengira parti politik terjalin. Lepas makan masuk dewan gaduh balik. Professional namanya.

P6254555

Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu dan Pokok Sena duduk semeja dengan Menteri Pertanian

Paling tidak saya lupakan insiden yang berlaku semasa upacara angkat sumpah Ahli Parlimen Bukit Gantang yang juga mantan Menteri Besar Perak yang popular YB Dato’ Seri Nizar bin Jamaluddin.  Beliau memakai ‘head band’ bubarkan DUN Perak. Ekoran insiden itu, beliau digantung selama 2 hari oleh Speaker Dewan Rakyat.

nizar

YB Nizar telah berjaya mencuri tumpuan

Apa pun sidang kali ini telah berjalan dengan lancar kecuali beberapa insiden kecil yang terkawal di dalam dewan. Semua YB kini telah kembali ke kawasan masing-masing untuk meneruskan khidmat kepada rakyat.

ABU WAFI, Putrajaya

Leave a comment