Archives

All posts for the month February, 2009

Politik damai

Published February 28, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Salam,

Politik di Malaysia semakin bercelaru.Itulah gambaran yang dapat diberikan.Belum pernah kecelaruan politik yang sebegini rupa berlaku di Malaysia. Saya enggan mengulas apa-apa. Sebagai rakyat marhain yang prihatin, saya amat terganggu dengan situasi yang berlaku sekarang. Mungkin boleh dikatakan telah sampai ke peringkat “kronik” yang memerlukan penyelesaian segera supaya rakyat di bawah akan mengalami kelegaan hidup.

Semalam, semasa membaca akhbar “The Star”  saya terkejut bila melihat satu iklan yang dibeli oleh seorang rakyat Malaysia berharga RM36,000. Berita lanjut adalah seperti di bawah.

KUALA LUMPUR: A businessman has taken a full-page advertisement in a major daily newspaper asking warring political parties to call a truce and focus on the shaky economy and jobs.

Consultant

 

Anas Zubedy shelled out more than RM36,000 for his advertisement yesterday in The Star, the country’s biggest-selling English-language newspaper.In the ad, he spoke of the challenges faced by his 20 staff, their fears for the future — and how the country’s leaders seem oblivious to the anxiety that he feels is gripping the nation.

“Whether (the governing) Barisan Nasional or (opposition) Pakatan Rakyat (PR) leads is meaningless . . . if Malaysians have no job to go to, no money to pay rent and no means to put food on the table,” he wrote.

“Pakatan Rakyat, please stop your attempts to take over the federal government and just let go. The nation can wait until the next general election if they want change.

“Barisan Nasional, please stop any attempts to take over PR states and win over PR lawmakers. You have proved your point with Perak. The nation can wait for the next general election if they want your party.”

Anas called on politicians from all sides to “get together and compromise”, telling them: “Someone has to give in. Take the nation to heart. That’s why you are in politics in the first place. Focus on the people. Focus on the economy.”

Mungkinkah kalangan rakyat semakin muak dengan krisis yang berlaku sekarang?

 Mungkinkah Anas hanya mewakili suara kecil rakyat Malaysia yang mahukan satu penyelesaian yang secara tuntas dengan menamatkan krisis politik yang berpanjangan?

 Apa pun, ini merupakan suara hati beliau yang perlu dihormati. Namun, saya pasti masih ramai di luar sana yang berminat untuk terus mengekori krisis politik ini hari demi hari. Jika tidak, masakan ceramah-ceramah politik masih menjadi tarikan beribu-ribu orang untuk mengikutinya. Tak pernah surut-surut. Tak pernah kunjung padam. 

Politik semakin menarik, dan saya semakin tidak sabar untuk menunggu di manakah kesudahannya selepas ini. Mungkinkah ahli-ahli politik akan mengikuti saranan Anas ini?

Politik damai, kerajaan perpaduan????? 

ABU WAFI, Kuala Lumpur

 

 

 

Gantikan hati

Published February 25, 2009 by Menikmati Takdir Langit

262186091

“Carilah hatimu sewaktu membaca Al-Quran. Jika kamu tidak temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika kamu tidak temui, carilah hatimu ketika duduk bertafakkur mengingati mati. Jika kamu tidak temui juga, berdoalah kepada Allah, pintalah hati yang baru”.

[IMAM AL-GHAZALI]

Saya pening kepala

Published February 23, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Aku pening kepala la, rimas! rimas!

“Kenapa pula?” tanya saya.

Rimas memikirkan senario politik yang tak sudah sudah.Lepas satu, satu.ehh kau tak rimas ke?

“Oh sebab tu rupanya”. Biasalah politik Malaysia.

“Ye lah, politik, politik juga. Pilihanraya dah setahun berlalu, tapi nampaknya politik Malaysia masih panas, berasap dengan isu-isu moral dan lompat parti. Lebih merimaskan lagi bila menonton berita pukul 8 malam setiap hari. Isu yang mengaibkan dikupas dengan mendalam dari pelbagai segi.”  hujah kawan saya.

“Kalau dah rimas sangat, jangan beli surat khabar,jangan tengok berita, kalau nak tonton pun buka lepas jam 8.30 tengok sukan.Kalau rasa tak jalan juga buka blog-blog politik yang bertebaran di alam maya. Ada blog yang pro pembangkang dan tidak kurang yang pro kerajaan. Dari situ, kau buatla kesimpulan sendiri, pilihan sendiri, kalau kau rasa “mainstream media” tidak melaporkan yang betul.” jawab saya.

Begitulah antara senario yang dapat saya ceritakan. Satu kisah seorang rakyat Malaysia yang mengambil berat mengenai politik di negaranya sendiri. Kemelut politik yang tidak sudah-sudah malah semakin membelit dan terbelit telah menghunjam ke dalam pemikiran rakyat Malaysia. Saya akui, diri saya sendiri sedikit terganggu dengan kemelut yang tidak sudah sudah ini.

KENAPA JADI BEGINI?

Ingin sahaja saya melontarkan persoalan ini secara terbuka kepada parti yang memerintah dan parti yang membangkang. Mengapakah, kita tidak boleh mencapai kematangan politik seperti yang berlaku di USA. Sen. Hillary Clinton yang merupakan saingan utama kepada Obama akhirnya menjadi rakan seperjuangan dalam kabinet baru Obama. Setelah berbulan bulan berkempen, berbulan berdebat dengan Obama akhirnya beliau memberikan sokongan kepada Obama untuk menjadi calon mewakili parti Demokrat. Setelah Obama menjadi Presiden, Hillary dilantik sebagai  Setiausaha Negara USA, satu jawatan yang cukup berkuasa di dunia. Ini mungkin, kerana Hillary memahami bahawa beliau tidak mungkin lagi berpeluang untuk menjadi calon Demokrat selepas 8 tahun Obama mengakhiri tempohnya sebagai Presiden, justeru adalah lebih baik beliau menerima tawaran tersebut.  Namun, teori saya ini tidak penting, yang penting adalah kematangan politik yang ditunjukkan oleh kedua-dua tokoh ini. Lawan menjadi kawan. 

26565055

Kematangan politik Obama

Fikirkan… bilakah percaturan politik seperti ini akan berlaku di negara kita.

Parti yang tewas menerima dengan hati yang terbuka, kerana akhirnya rakyatlah yang berkuasa untuk menentukan masa depan negara. Parti yang menang pula meminta pandangan kepada parti yang kalah, malah di sesetengah negara mengajak mereka untuk memberikan pandangan bagi memajukan negara.Parti yang tewas akan menjadi pembangkang yang kostruktif kepada kerajaan baru. Menjadi pembangkang tidak bermakna tidak boleh memberi sumbangan kepada rakyat dan negara. Menjadi pembangkang akan menentukan proses “check and balance” berjalan dengan lancar. Kepentingan dan kebajikan rakyat mengatasi segala-galanya.

Lihat pula perkembangan politik di negara haram Israel. Persaingan antara Parti Kadima, pimpinan Tzipi Livni [bekas Menteri Luar Israel] dengan Parti Likud pimpinan Benjamin Netanyahu [bekas Perdana Menteri Israel]. Keputusan pilihanraya negara itu pada awal Februari lalu menunjukkan Benjamin Netanyahu telah memenangi pilihanraya tersebut dan dijangka akan membentuk kerajaan baru menggantikan Kerajaan Parti Kadima pimpinan Ehud Olmert. Laporan di dalam Al-Jazeera mengesahkan bahawa Benjamin Netanyahu telah menjemput Tzipi Livni untuk menyertai Kerajaan baru beliau yang dinamakan sebagai Kerajaan Perpaduan. Sungguh mengkagumkan, walaupun menang majoriti namun Benjamin masih mampu menghulurkan tangan menjemput Tzipi Livni yang memimpin Parti Kadima supaya menyertai kerajaan beliau. Sebaliknya, Tzipi Livni, menolak dengan baik tawaran tersebut dan memilih untuk menjadi Ketua Pembangkang di Knesset [parlimen Israel].Isu yang ingin ditonjolkan ialah kematangan berpolitik pemimpin Israel ini wajar dicontohi oleh kita sebagai umat Islam. Golongan kuffar ini sanggup bersatu hati walaupun berbeza ideologi kerana mereka tahu bahawa siapa pun yang menang di Israel akan berdepan dengan musuh yang satu iaitu umat Islam Palestin dan umat Islam di sekitar negara Israel. Mereka bersatu dalam isu-isu yang menjejaskan kepentingan dan mengancam keselamatan Yahudi [pada pandangan mereka] sehingga melupakan perbezaan ideologi parti sendiri.  Orang-orang Yahudi dan Nasrani bersatu untuk menentang Islam, sedangkan umat Islam di seluruh dunia masih berpecah belah dalam hal menentang kekejaman Yahudi.

Benjamin Netanyahu

Benjamin Netanyahu

Tzipi Livni

Tzipi Livni

Maafkan saya, kerana mengambil contoh dari pemimpin negara haram Israel. Tetapi inilah hakikatnya, orang-orang Yahudi tahu perpecahan sesama mereka akan menjahanamkan Yahudi dan justeru itu mereka bersatu untuk memecah belahkan kesatuan umat Islam.

KRISIS PERLEMBAGAAN

Semasa menuntut di universiti, subjek “Constitutional Law” merupakan antara subjek yang paling saya minati. Walaupun sesetengah rakan saya menyatakan subjek ini “dry” dan tidak berminat tetapi saya tetap menyatakan bahawa subjek ini cukup menarik kerana berkaitan dengan politik. Mempelajari subjek ini, bermakna banyak kes-kes “precedent” dari India yang akan dirujuk bila menyentuh topik berkaitan krisis perlembagaan. Contoh menarik ialah pertikaian antara Perdana Menteri India Indra Gandhi dengan pihak Mahkamah sehingga memaksa Indra Gandhi menggunakan kuasa PM yang beliau ada dengan mengisytiharkan darurat bagi menghalang Mahkamah daripada menyingkirkan beliau. Begitu juga, dengan senarai kes-kes perlembagaan, krisis politik yang melibatkan tafsiran perlembagaan sebenarnya banyak mengambil contoh dari India. Mungkin, pada masa itu negara kita tidak mempunyai pengalaman krisis perlembagaan maka tiada contoh tempatan yang boleh dijadikan ‘precedent. Krisis yang kita alami kali ini sebenarnya lebih kompleks kerana melibatkan Menteri Besar,Institusi istana dan Speaker Dewan Undangan Negeri yang masing-masing mempunyai bidangkuasa tersendiri. Setakat ini, jalan penyelesaiannya masih buntu.

MEDIA MESTI MEMBANTU

Peranan media arus perdana atau “mainstream media” samada media cetak mahupun media elektronik tidak dapat dinafikan kepentingannya. Media merupakan wadah yang digunakan untuk menyebarluaskan maklumat yang tepat, betul dan tidak mengelirukan masyarakat. Media juga berperanan sebagai alat untuk anggota masyarakat menyuarakan kritikan,komen,cadangan dan segala macam ketidakpuasanhati kepada pihak yang berwajib. Bila berlakunya krisis politik yang memerlukan tafsiran dan pandangan dari bijak pandai, maka media seharusnya berperanan untuk menerangkan konflik yang berlaku kepada rakyat dan memberikan alternatif penyelesaian yang betul, tepat dan adil. Dengan ini media akan dihormati.  Saya akui krisis perlembagaan merupakan perkara baru di negara kita. Rata-rata rakyat yang ditemui tidak faham apa sebenarnya yang berlaku. Tafsiran perundangan yang berbeza-beza oleh pengamal-pengamal undang-undang juga menyulitkan keadaan. Justeru, isu yang sukar ini perlu diterjemahkan oleh media dalam bahasa “layman” yang boleh difahami oleh orang awam. Jika tidak hanya pengamal undang-undang sahaja yang akan memahami isu ini.

Check mate- politik makin berbelit

Check mate- politik makin berbelit

KRISIS DI PERAK MAKIN PARAH

Setakat berita yang saya baca dan tekuni, tidak terdapat tanda-tanda bahawa krisis perlembagaan di Perak akan menemui titik noktahnya. Walaupun BN secara rasminya telah mengambilalih kuasa eksekutif di negeri tersebut namun kuasa badan perundangan tertinggi atau “legislatif” masih dikuasai oleh Pakatan Rakyat. Tindakan untuk melucutkan Speaker adalah masalah dan isu yang paling besar dihadapi oleh kerajaan baru ini, dan adalah sesuatu yang janggal bila badan eksekutif dan badan perundangan diterajui oleh 2 pihak yang bertentangan. Tidak pernah berlaku dalam sejarah. Saya nampak kesukaran akan timbul bila kerajaan baru ingin melaksanakan dasar-dasar kerajaan yang memerlukan persetujuan dan kelulusan badan perundangan. Di sinilah “dead end” berlaku. Bersimpul dan tersimpul, berbelit dan terbelit kedua-dua belah pihak dan rakyat tersepit di tengah-tengah.

KONSEP PENGASINGAN KUASA

Konsep “separation of powers” atau pengasingan kuasa antara Eksekutif,[badan perundangan] atau Legislatif dan Kehakiman menjadi tunjang kepada pemerintahan yang adil dan saksama dalam sesebuah negara demokrasi. Sekiranya ketiga-tiga badan ini bergerak seiring dan sejalan tanpa mencampuri urusan satu sama lain maka pentadbiran sesebuah negara akan stabil. Contohnya, badan eksekutif tidak boleh campurtangan atau mempengaruhi kuasa legislatif manakala eksekutif juga tidak boleh campur tangan dalam urusan kehakiman. Sekiranya, badan eksekutif atau legislatif bertindak melebihi kuasa yang ditetapkan oleh Perlembagaan, maka badan kehakiman boleh menyemak tindakan kedua-dua badan ini. Peranan ketiga-tiga badan ini amat penting dalam menentukan “check and balance” menerusi konsep pengasingan kuasa ini.

MENGAMBIL PENGALAMAN VENEZUELA

Rakyat Venezuela mengundi untuk menentukan kedudukan "term limits" Presiden Hugo Chavez.

Rakyat Venezuela mengundi untuk menentukan "term limits" Presiden Hugo Chavez.

Selain Israel yang baru selesai mengadakan pilihanraya, Venezuela tidak kurang hebatnya. Rakyatnya keluar mengundi melalui satu proses yang dinamakan sebagai “referendum”. Bezanya rakyat Venezuela tidak memilih pemimpin atau wakil rakyat sebaliknya memilih untuk menentukan sama ada mereka bersetuju untuk memanjangkan tempoh hayat perkhidmatan Presiden. 
Perlembagaan Venezuela menetapkan bahawa seorang Presiden hanya boleh memerintah selama 2 penggal sahaja. Selepas itu, beliau perlu meletakkan jawatan dan tidak boleh bertanding semula. Jadi, untuk membolehkan Hugo Chavez bertanding semula sehingga 2013 maka beliau perlulah mendapatkan mandat atau persetujuan dari rakyat melalui referendum.
Hasil referendum menunjukkan beliau memperolehi peratusan undian sebanyak 54.4% dan ini bermakna majoriti rakyat bersetuju supaya beliau bertanding semula. Suatu amalan yang menarik dan mengikut lunas-lunas demokrasi dan undang-undang. Bila berlakunya krisis politik seperti ini, maka rakyat diberikan peluang untuk menyatakan hak mereka melalui referndum. Suatu amalan yang jarang-jarang berlaku di mana-mana negara yang mengamalkan demokrasi.
Saya teringat beberapa tahun yang lepas Kanada juga berhadapan dengan isu yang sama. Sebuah negeri dalam wilayah Kanada iaitu Quebec yang mempunyai majoriti penduduknya berbahasa Perancis telah membuat satu referendum.Referendum untuk menentukan sama ada mereka setuju wilayah Quebec keluar dari Kanada dan merdeka atau kekal di dalam Kanada. Referendum atau pungutan suara yang dijalankan menunjukkan bahawa majoriti rakyatnya memilih untuk berada di dalam Kanada. Suatu senario yang cukup menarik.
KESIMPULAN
Politik yang kalut. Namun kekalutan ini sebenarnya menuntut kebijaksanaan di pihak yang bertelagah. Apa pun, semuanya perlu diselesaikan menerusi saluran yang sah mengikut lunas-lunas undang-undang. Hormat menghormati pandangan yang berbeza merupakan amalan politik yang sihat. Sebagai rakyat yang cintakan keamanan dan perdamaian marilah sama-sama kita kembali kepada Al-Quran dan Sunnah dalam menangani konflik ini. Firman Allah:
” Berpeganglah kamu dengan tali Allah, dan janganlah kamu berpecah-belah”
Mudah-mudahan kekalutan politik ini akan segera berakhir.
ABU WAFI, Kuala Lumpur.

Berakhirkah kemelut politik yang mendebarkan ini

Published February 17, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Salam,

Seminggu dua ini kita dikejutkan dengan perkembangan kemelut politik di negeri Perak. Saya sengaja tidak mahu menulis apa-apa tentang isu ini di awal krisis, sebaliknya saya lebih suka memilih mendiamkan diri dengan memerhati dan menekuni analisis-analisis yang ditulis di dalam media massa dan blog-blog. Saya merasa terkejut dengan apa yang berlaku. Kerajaan negeri yang dibentuk selepas PRU-13 yang lalu akhirnya tumbang begitu sahaja setelah 3  orang ADUNnya menyatakan sokongan secara terbuka kepada parti lawan.

Situasi yang mendebarkan ini saya ikuti dengan penuh minat. Beberapa bulan selepas PRU-12  heboh mengenai isu “cross over” ke pakatan pembangkang menjelang 16 Sept 2008, namun perkara itu senyap begitu sahaja dibawa angin lalu. Tiba-tiba, muncul krisis politik di Perak. PR yang dipimpin PAS di Perak memohon supaya Sultan membubarkan Dewan Undangan Negeri dan menyerahkan kepada rakyat untuk memilih kerajaan baru. Manakala, BN memohon supaya DUN tidak dibubarkan sebaliknya sebuah kerajaan baru ditubuhkan atas sokongan majoriti.

Selepas itu, episod demi episod berlarutan di media-media massa samada yang pro-kerajaan atau pro pembangkang. Tuduh menuduh berlaku, demonstrasi di sana sini, isu “derhaka” ditimbulkan,cabar mencabar berlaku, saman menyaman, Sultan diheret ke Mahkamah, kerajaan negeri bari dicabar kesahihannya dan macam-macam lagi.

Saya tidak mahu komen panjang. Pada saya isu ini akan berlarutan sehingga PRU-13. Tidak ada titik noktahnya. Biarlah kedua-dua pihak menyelesaikan, biar pihak blogger dan media massa berperang di alam maya, biarkan. Saya sebagai rakyat jelata hanya mampu melihat dan menganalisis dari jauh. Namun, jauh di sudut hati saya sudah mempunyaikesimpulan  sendiri atas apa yang berlaku. Biarlah rahsia !!!

ISU LOMPAT PARTI

Bermaruahkah perbuatan lompat parti ini? Berkatkah kerajaan yang ditubuhkan hasil daripada perbuatan melompat parti ini? Sebagai pengundi yang berdaftar, katakan saya mengundi calon A dari Parti Cap Payung sebab saya adalah penyokong setia parti tersebut. Calon Parti cap Payung menang. Saya gembira kerana hak saya sebagai rakyat yang berhak memilih wakil rakyat telah ditunaikan. Saya gembira kerana undi saya “does make a different”. Undi saya mampu merobah sebuah kerajaan.Malangnya, selepas beberapa bulan wakil rakyat yang saya pilih melompat ke parti Cap Kunci atas sebab-sebab yang saya sendiri tidak tahu. Mungkin perasaan tidak puas hati beliau akibat krisis dalaman parti cap payung atau mungkin juga faktor-faktor penarik dari luar parti.

Saya ditanya oleh seorang sahabat saya yang menimbulkan persoalan ini. Adakah wajar wakil rakyat yang dipilih atas lambang parti Payung melompat ke parti lawan, tanpa merujuk kepada saya dan rakyat yang lain? Maaf, saya tiada jawapan untuk persoalan ini buat masa ini.

Hak rakyat untuk memilih

Hak rakyat untuk memilih

KOTORKAH POLITIK?

Saya lihat episod demi episod sedang berjalan dan sesetengahnya cukup mendebarkan. Politik kelihatan tercalit akibat perilaku pengamal-pengamalnya yang membuatkan kita melihat politik sebagai sesuatu yang jijik dan kotor. Hakikatnya, tidak begitu. Politik adalah bersih dan suci. Politik adalah wadah untuk mentadbir sesebuah negara. Jika tidak masakan para sahabat Nabi saw menangguhkan upacara pengkebumian jenazah Rasulullah saw dan memberi keutamaan kepada pemilihan khalifah umat Islam. Dengan politik yang bersih, kebajikan rakyat terjaga. Nasib rakyat terbela dan keselamatan rakyat juga terjamin. Islam sendiri memberi keutamaan kepada institusi politik. Ibn Taimiyyah, dalam bukunya “Al-Ahkam Al-Sultaniyyah wal al Wilayah Ad-Dinniyah” mendefinisikan politik sebagai ” Iqamatul din wa siyasatul dunya bihi” yakni menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama”. Betapa mulianya politik mengikut definisi ini. Politik adalah alat yang digunakan oleh agama  yakni Islam untuk mentadbir negara dan bukannya politik menjadi matlamat sehingga politik yang mentadbir agama. Inilah konsep yang pelu diperbetulkan. Islam adalah matlamat, dan politik hanyalah alat untuk sampai kepada maksud agama tersebut.

RUMUSAN

Saya meninggalkan persoalan-persoalan ini untuk difikirkan bersama. Saya pasti semua rakyat Malaysia di luar sana telah matang dan boleh berfikir dengan bijaksana. Maklumat yang kita perolehi pada masa kini adalah luas dan tidak terhad kepada media massa semata-mata. Justeru, masing-masing boleh membuat justifikasi yang tersendiri berasaskan pertimbangan yang saksama. Apakah episod ini akan terus berlarutan atau tidak sama-samalah kita tunggu dan lihat.

ABU WAFI, Kuala Lumpur.

Belasungkawa

Published February 12, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Semalam, lepas isya’ saya bergegas ke Nilai Impian setelah mendengar khabar bahawa anak sahabat saya Pak Cik Khairul Anuar meninggal dunia akibat sakit leukemia acute. Saya tidak sempat melihat jenazah namun saya sempat bertahlil di rumah Pak Cik Khairul. Semasa majlis saya lihat ramai juga kawan-kawan arwah sepengajian di USIM hadir. Juga hadir ahli qariah surau dan tidak ketinggalan sahabat-sahabat kami dari Turki yang mengikuti pengajian Risalah An-Nur karya Badiuzzaman Said Nursi.

Saya terjumpa kawan lama saya Omar Yilmez. Dia sudah berkahwin dengan seorang wanita warga Filipina dan sekarang mereka sedang menetap di Skudai, Johor menguruskan perniagaan restoran Turki. Gembiranya saya tidak terkata bila dapat berkongsi sedikit sebanyak pesanan Said Nursi dalam bahasa Ottoman yang diceritakan oleh Yilmez kepada saya. Kebetulan, selepas tahlil Pak Cik Khairul mengambil masa selama 5 minit untuk membacakan Bab 6 dalam Risalah Kepada Pesakit. Beliau membaca dengan suara yang tertahan-tahan,sebak menyebabkan saya sendiri merasa turut terkesan dengan pembacaan beliau yang menyentuh perasaan. Sememangnya beliau sedih dengan pemergiaan anak, namun hikmah di sebalik kesakitan dan penderitaan anaknya cukup besar.

Saya mendoakan kesejahteraan kepada roh allahyarhamah dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang terpilih di sisi Allah. Saya juga mendoakan kekuatan dan ketabahan diberikan kepada keluarga Pak Cik Khairul Anuar.

“Setiap manusia pasti akan merasai mati” [Al-Quran]

Saya meninggalkan Nilai jam 10.00 malam dengan perasaan bercampur-campur. Redhalah Pak Cik dengan ujian ini.

ABU WAFI, Putrajaya

Sajak Palestin yang meruntun jiwa

Published February 10, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Salam,

Saya sudah kekeringan ide dan masa yang suntuk untuk menulis sesuatu. Cuti panjang selama 3 hari berikutan Perayaan Taipusam tidak dapat dimanfaatkan untuk menulis.  Waktu-waktu senggang inilah kesempatan yang ada untuk meluangkan masa bermain dengan anak-anak dan membawa isteri berjalan-jalan.

Minggu lepas, semasa dalam perjalanan ke KL untuk menghadiri satu mesyuarat, saya memasang radio IKIM dan kedengaran sebuah sajak yang dibacakan dengan diiringi oleh muzik perlahan. Saya cuba menghayati bait-bait puisi yang dibacakan oleh DJ mengenai Palestin. Ternyata sajak ini benar-benar meruntun jiwa, menyentak perasaan saya yang selama ini leka dibuai dengan nikmat kesenangan dan keamanan yang diberikan oleh Allah.Sajak betapa jauhnya diri kita dari Palestin. Betapa jauhnya nilai diri kita dengan nilai rakyat Palestin. Terlalu banyak perbezaannya. Cuba hayati bait-bait sajak di bawah. 

Palestin itu jauh dari kita

Pada kita derita itu
pada gagalnya peperiksaan
laparnya perut pada makanan
putusnya cinta pada kekasih pujaan
jauhnya ibu ayah dari dakapan
juga habisnya duit dalam bekalan

Pada mereka derita itu
Apabila rumah kediaman digesel trak
Harta benda serba serbi dirompak
maruah keluarga dipijak-pijak
anak bini dicincang oleh manusia tak berotak
tanah air Islam diinjak-injak

irama kita
adalah suara Siti yang merdu
atau muzik rock yang bingit melegakan
atau suara nasyid yang mendayu-dayu

irama mereka
bulddozer yang menghiasi setiap pagi
ketulan batu yang dicampak ke muka yahudi
Bom yang tak pernah sunyi berbunyi

sungguh sukar kita berada di tempat mereka
kita masih tak sanggup menerima ujian sedemikian mereka

berpisahnya kita dari keluarga cuma sementara
berpisahnya mereka dengan ayah,ibu, adik beradik adalah buat selama-lamanya

tanggisnya kita di dunia adalah kerana gagalnya kita dalam ujian
putusnya cinta atau geramnya pada manusia
tanggisnya mereka di dunia kerana tidak dapat membunuh musuh Allah
kerana gagalnya mereka menemui kesyahidan

Rindu kita hanya bauan pada keluarga tercinta
Pada kekayaan melimpa ruah
pada umur yang panjang
agar keluarga kita lebih makmur membahagiakan

Rindu mereka pada wangian syurga tertinggi…
pada syahid tanpa henti
pada perjumpaan teragung
dengan Ilahi tercinta…

Siapakah kita berbanding mereka?

25 May 06
Muharikah

20081230234436115734_2

Terkesankah anda bila membaca sajak ini. Hayati setiap patah perkataan bisa menggetarkan jiwa. Menginsafkan lantas menyebabkan diri ini termenung dan berfikir dengan serius tentang perjalanan hidup ini. Untuk ke syurga bukannya mudah. Ujian yang rakyat Palestin hadapi, ditangani dengan ketaqwaan dan ketabahan di jiwa mereka. Kalau mereka lemah nescaya telah lama bumi anbiya’ ini mereka tinggalkan dan menjadi pelarian politik di negara jiran seperti Jordan dan Mesir. Sebaliknya, sebahagian besar mereka masih memilih untuk meneruskan kehidupan di bumi tercinta walaupun dihimpit kesempitan, masalah pengangguran dan sekatan demi sekatan dari Regim yang tidak berperikemanusiaan. Harga sebuah iman terlalu mahal untuk diraih dan mereka sanggup syahid daripada menjadi kuda tunggangan Yahudi laknatullah.

Mudah-mudahan sajak di atas dapat menimbulkan bibit-bibit keinsafan di dalam diri kita bahawa betapa jauhnya nilai kita dengan nilai yang ada pada diri mereka. HIDUP UNTUK AKHIRAT!!!

Abu Wafi, Putrajaya

Mengagumi keberanian Erdogan

Published February 1, 2009 by Menikmati Takdir Langit

2009129195325917734_5

Leaders of Turkey and Israel Clash at Davos Panel

 DAVOS, Switzerland — Prime Minister Recep Tayyip Erdogan of Turkey walked off the stage after an angry exchange with the Israeli president, Shimon Peres, during a panel discussion on Gaza at the World Economic Forum on Thursday, vowing never to return to the annual gathering.

Skip to next paragraph Mr. Erdogan apparently became incensed after the moderator curtailed his response to remarks by Mr. Peres on the recent Israeli military campaign. The panel was running late, and Mr. Peres was to have had the last word, participants said.

Panel discussions at Davos are restricted to one hour, but Mr. Erdogan insisted on responding to Mr. Peres. Red-faced, and with one hand grasping the arm of the moderator, the columnist David Ignatius of The Washington Post, Mr. Erdogan turned to the Israeli president.

“Mr. Peres, you are older than me,” he said. “Your voice comes out in a very loud tone. And the loudness of your voice has to do with a guilty conscience. My voice, however, will not come out in the same tone.”

Resisting efforts by Mr. Ignatius to end the session, Mr. Erdogan continued, saying to Mr. Peres, “When it comes to killing, you know well how to kill.”

Eventually, the prime minister gathered up his papers and departed, saying, “And so Davos is over for me from now on.”

Mr. Peres pointed at the departing Mr. Erdogan and said Turkey would have reacted the same way had rockets been falling on Istanbul, participants said.

Mr. Peres called Mr. Erdogan five minutes later to apologize for any misunderstanding, saying that his words had not been directed at the prime minister personally, the semiofficial Anatolian News Agency reported.

In a news conference immediately after the panel discussion, Mr. Erdogan said he was particularly upset with Mr. Ignatius, who he said had failed to direct a balanced and impartial panel.

By all accounts, the discussion of the Gaza offensive was lively, with Secretary General Ban Ki-moon of the United Nations and Amr Moussa, the Arab League’s secretary general, joining Mr. Peres and Mr. Erdogan. Participants said Mr. Peres was mostly alone in defending Israel’s role in Gaza, and for that reason he was given the final 25 minutes to speak. Earlier, Mr. Erdogan spoke for 12 minutes about the Palestinians’ sufferings.

Although Mr. Erdogan has strongly criticized Israel’s Gaza offensive, his country and Israel have long enjoyed close diplomatic relations. With its strong relations with the militant group Hamas, which controls Gaza, Mr. Erdogan’s Justice and Development Party has played a growing role mediating among Israel, Syria, Lebanon and the Palestinians.

Sebnem Arsu contributed reporting from Istanbul. [ New York Times 29 January 2009]

Komen:

Tahniah atas keberanian Tuan membela umat Islam tertindas di Palestin. Israel menerima padah pertama. Walaupun pemimpin negara Arab sehingga kini membisu seribu bahasa tanpa berani mengeluarkan kenyataan mengecam Israel, beliau dengan lantangnya bangun mewakili umat Islam bukan Arab yang berani. Tabik hormat buat beliau. Seharusnya pemimpin negara Islam lain mencontohi keberanian beliau. Beliau boleh dikategorikan bersama Hugo Chavez dan pemimpin negara Mauritania yang berani mengambil tindakan drastik. Renung-renungkanlah wahai pemimpin umat Islam lain, lebih-lebih lagi di rantau Timur Tengah.