Mereka telah pergi

Published July 15, 2012 by Menikmati Takdir Langit

Allahyarham Muhamad Sarizi

Allahyarham Mohd.Khalid bin Noordin

Sudah lama saya tidak menulis. Berhabuk dan bersawang blog ini buat seketika. Namun, kematian 2 orang insan yang pernah berada di sisi saya suatu ketika dahulu cukup menyentak perasaan lantas menarik diri ini untuk menulis sesuatu buat mereka. Mengenang budi yang pernah ditaburkan dan juga suka duka yang dilalui bersama mereka.

Pemergian mereka sungguh sama sekali tidak dijangkakan walaupun kematian itu adalah sesuatu yang pasti. Sungguh saya sedih kerana tidak dapat menatapi wajah-wajah mereka buat kali terakhir sebelum dihantar ke barzakh. Encik Khalid meninggal dunia ketika mengerjakan umrah di Makkah Al-Mukarramah. Manakala Sarizi pula meninggal dunia dalam satu kemalangan jalan raya secara bersendirian.

Dalam posting saya sebelum ini, saya pernah menulis mengenai kedua-dua insan ini. Encik Khalid adalah mantan bos saya sekitar tahun 2005 hingga 2007, manakala Sarizi adalah teman rapat saya ketika mengerjakan umrah tahun 2009. Sarizi dan saya sempat berhubung melalui telefon, facebook malah pernah menulis komen di blog ini. Pertemuan di kala perpisahan sekembali kami dari umrah rupa-rupanya merupakan pertemuan yang terakhir. Sememangnya telah pun tersurat di Loh Mahfuz ketentuan ini dan moga rohnya dicucuri rahmat Allah. Saya dimaklumkan bahawa beliau diserang strok ketika dalam perjalanan ke sekolah sehingga mengakibatkan kenderaannya terbabas dan beliau meninggal di situ sendirian. Sedihnya bila saya hanya mengetahui seminggu selepas kematian beliau apabila status profile facebook beliau ditukar oleh isterinya sebagai Allahyarham.

Encik Khalid banyak berjasa kepada saya. Seorang ketua yang baik,cool dan tidak pernah marah anak buahnya melainkan teguran yang membina. Ilmu yang diajar kepada saya masih saya pegang dan amalkan. Saya masih ingat hadiah yang saya berikan kepada beliau sebelum saya bertukar ke tempat kerja lain. Buku Travelog Haji menjadi buah tangan saya kepada beliau. Walaupun sedih kerana tidak dapat menziarahinya, sejuta kesyukuran saya panjatkan ke hadrat Allah swt atas kurniaan yang diberikan kepada beliau. Meninggal dunia dan dikebumikan di perkuburan Ma’la Makkah pada saya merupakan anugerah yang tiada nilainya. Bersemadi di bumi suci bersama ribuan arwah yang terdiri daripada kalangan sahabat,tabien dan ulama-ulama besar merupakan satu keistimewaan. Saya pernah mendengar deorang ustaz memberitahu bahawa sesiapa yang meninggal dunia dan dikebumikan di 2 tanah suci ini akan memperolehi kelebihan. Kelebihan kerana perkuburan Ma’la dan Baqi akan sentiasa diziarahi dan didoakan oleh para jemaah haji mahupun umrah setiap tahun malahan setiap masa. Sekurang-kurangnya bau wangi yang harum akibat doa yang dihantar oleh para jemaah untuk arwah para sahabat dan ulama di sana akan dapat dirasai dan dinikmati oleh orang lain termasuklah Allahyarham Encik Khalid.

Apa pun kedua-dua mereka telah pun pergi. Pergi buat selama-lamanya dan yang tinggal adalah kita untuk meneruskan kelangsungan hidup yang entah bila akan menemui noktahnya.

Rancanglah kematian dengan baik kerana kematian adalah permulaan kepada sebuah kehidupan baru iaitu alam akhirat. Jika kehidupan di dunia boleh dirancang dengan baik maka rancanglah kehidupan akhirat dengan lebih baik.

Moga kita selamat di sana. Moga kedua-dua roh mereka mendapat keampunan dan ditempatkan di kalangan para rasul,syuhada’,siddiqin dan solihin. Amin.

Abu Wafi, BBST

One comment on “Mereka telah pergi

  • Leave a Reply

