Aidiladha…semoga aku sampai ke sana

Published November 5, 2011 by Menikmati Takdir Langit

Esok umat Islam akan menyambut Hari Raya Aidil Adha. Pada tahun ini, kami sekeluarga menyambut Aidil Adha di Putrajaya. Biar pun sedikit lengang namun aktiviti sambutan masih berjalan lancar.

Esok saya dan keluarga akan menunaikan solat sunat Aidil Adha di Surau Al-Iman, Presint 9 yang merupakan surau terbaru di Putrajaya. Jaraknya betul-betul di belakang rumah kami.Mungkin inilah solat aidil adha yang pertama dan terakhir kerana tahun depan kami akan berpindah ke rumah baru.

Malam tadi seusai Isyak saya dan anak-anak sama-sama bertakbir di surau Iman. Teruja Wafi, Munzir dan Fawwaz bila dapat bertakbir beramai-ramai bersama para jemaah yang lain. Tambah teruja bila mereka melihat beberapa ekor lembu dan kambing yang ditambatkan di kawasan surau menunggu untuk disembelih keesokan harinya.Peluang yang jarang-jarang dapat diperolehi.

Balik dari surau saya menonton Channel Iqra’ yang memaparkan suasana wukuf di Arafah. Channel Al-Hijrah pula memaparkan cerita-cerita terkini yang berlaku di sana. Manakala Khabar Haji Astro Oasis pula memaparkan wawancara mengenai kesilapan yang sering dilakukan oleh jemaah haji dan kepentingan ikhlas dalam melaksanakan ibadah haji.

Saya teringin sekali untuk ke sana. Rindunya saya pada Kaabah tidak tergambarkan. Rindunya saya untuk bersimpuh di hadapan kaabah sambil mengangkat tangan bermunajat kepada Allah seperti yang pernah saya lakukan lewat umrah tahun 2009 dahulu.

Rindunya…. rindunya.

Saya telah mendaftar dan saya perlu menunggu selama 6 tahun lagi sebelum dapat ke sana. Moga saya dipanjangkan umur dan diberi kesempatan untuk menunaikan Rukun Islam ke-5 ini. Amin.

Abu Wafi, Putrajaya

Leave a Reply

