Entry tunggal Disember dan terakhir 2010

Published December 31, 2010 by Menikmati Takdir Langit

Hari ini adalah hari terakhir dalam tahun 2010 dan esok kita semua akan melangkah ke tahun baru 2011. Tahun yang bakal mencabar diri siapa sahaja kerana kita tidak tahu apakah tahun 2011 bakal menjanjikan kegemilangan dan kecemerlangan untuk diri kita. Apakah tahun 2011 adalah tahun terakhir kita menghirup udara di bumi ini juga tidak dapat dipastikan. Bersedialah untuk itu….

Masing-masing mula menanam azam baru. Azam untuk berubah ke arah paradigma yang lebih baik lagi. Azam untuk mencipta kejayaan demi kejayaan dan melupakan kisah suka duka dan pengalaman pahit di tahun yang lepas.

Manusia boleh merancang dan sememangnya kita dituntut untuk merancang. Namun di sebalik semua perancangan itu, jangan lupa ‘final touch’ masih berada di sebalik ketentuan Allah. Kun Fa Yakun adalah konsep yang mesti tersemat di hati. Jika nak jadi, maka jadilah dengan izinNya manakala jika tidak ditentukan jadi, maka buat macam mana hebat sekali pun ia akan tetap menemui kegagalan juga.

Blog ini hampir usang ditinggalkan kerana saya sendiri tidak mampu untuk mendisiplinkan diri untuk menulis sesuatu yang bermanfaat. Saya boleh menulis apa sahaja, melontar apa sahaja yang terbuku di fikiran, mencampak apa sahaja yang dilalui hari-hari, namun saya memilih untuk bersikap selektif dalam hal ini. Saya masih mahu mengekalkan genre yang saya ada iaitu menulis dan berkongsi sesuatu yang bermanfaat untuk umat ini. Berfaedah untuk kehidupan yang satu lagi adalah objektif yang ingin saya bawa dan ketengahkan.

Saya merancang untuk menulis sekerap mungkin, namun apakan daya perancangan saya sering dibatasi dengan kekangan-kekangan kerja dan hal-hal peribadi yang tidak dapat dielakkan. Kita manusia adalah selemah-lemah makhluk dan kita memerlukan pertolongan Allah untuk menjayakan misi kehidupan kita. Ada banyak yang ingin saya kongsikan, maka biarlah saya simpan dan olah sebaik mungkin agar entry yang akan datang boleh mengetuk pintu hati siapa sahaja yang membacanya. Mengetuk, mengesan dan menginsafkan adalah misi yang ingin saya sasar di alam maya ini. Suatu ketika dahulu, tidak pernah terlintas di hati saya bahawa siapa sahaja mampu untuk menulis dan meluah apa sahaja di alam maya kerana alam pada masa itu hanya terhad kepada catatan di atas kertas sahaja. Ramai yang memilih untuk berdakwah di alam maya dan syabas saya ucapkan kepada mereka, moga-moga usaha mereka itu mendapat ganjaran pahala di sisi Allah dan tidak ketinggalan saya juga mahu merebut peluang yang ada. Insyallah, apa yang baik kita kongsi bersama.

Hampir sebulan rasanya saya tidak menulis apa-apa. Dan esok bermulalah lembaran baru. Untuk tahun 2011 saya tidak mahu mensasarkan apa-apa yang hebat dan tinggi untuk blog ini. Memadailah jika saya dapat berkongsi dan menulis sekurang-kurangnya sebulan sekali atau 3 kali bagi faedah kita bersama.

Perjalanan kita semua masih jauh namun sebenarnya kehidupan kita makin singkat dan makin dekat untuk pergi menemuiNya. Insaflah, tahun baru bukan untuk kita bersuka-suka, menanam azam dan cita-cita semata-mata tetapi selangkah ke tahun baru bermakna selangkah kita mendekati barzakh. Alam ke-4 yang menanti kita. Tanah yang sejuk untuk mendakap tubuh kita. Soal jawab yang sedia menanti kedatangan kita. Semuanya perlu dihayati dan diamati bahawa kedatangan tahun baru bermakna kesedihan untuk kita yang akan meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya. Meninggalkan jawatan yang gah lagi berkuasa kepada orang lain. Meninggalkan harta benda, rumah besar, anak isteri/suami, saham dan niaga kepada mereka yang mewarisinya.

Bahawa dunia ini hanyalah tempat teduhan sementara.

Kehidupan ini ada pasang surutnya. Perhatikan ombak yang mendebur dan menghempas pantai. Begitulah kehidupan ini. Tidak ada masa sentiasa susah dan tidak ada masa kita sentiasa senang. Ada gilirannya masing-masing.

Entry ini akan menjadi entry tunggal di bulan Disember dan terakhir untuk tahun 2010. Mudah-mudahan Allah memberi kekuatan kepada saya untuk lebih giat menulis di tahun 2011 nanti.

Selamat Tahun Baru 2011.

Abu Wafi, Putrajaya

(Photo: Ihsan Ishafizan Ishak)

Leave a Reply

