Seorang lagi sahabatku telah pergi

Published July 18, 2010 by Menikmati Takdir Langit

Saya menatap akhbar KOSMO. Helaian demi helaian saya selak sehinggalah terjumpa berita di atas. Saya tertarik untuk membacanya dengan lebih lanjut kerana insiden ini berlaku di negeri saya. Teluk Tempoyak merupakan  tempat makan ikan bakar yang cukup popular di sebelah utara.

Tiba-tiba hati saya berdegup kencang. Siapa Anuar Sulaiman? Kenalkah saya pada beliau? Namanya seakan familiar dengan saya.

Lantas saya menghubungi beberapa orang rakan peguam di Pulau Pinang bagi mendapatkan kepastian.

Dan akhirnya saya menemui jawapannya. Akhbar KOSMO tersalah lapor nama beliau yang sebenarnya. Nama beliau adalah Anuar Saliaman dan bukannya Anuar Sulaiman. Namun itu tidak mengubah apa-apa. Anuar Saliaman sahabat saya suatu ketika dahulu telah  pun pergi buat selama-lamanya.

Saya mengurut dada menarik nafas panjang. Ada sesuatu yang mengganggu dengan perkhabaran ini.

Ya, aku kenal benar dengan insan ini. Malah saya pernah rapat dengan dia suatu ketika dahulu. Ketika itu saya dan arwah sama-sama menjalani latihan  chambering atau Latihan Dalam Kamar selama 9 bulan sebelum ditauliahkan menjadi Peguam.

Saya memejam mata. Berteleku sambil meletakkan tangan di atas dahi. Cuba mengimbau kembali kenangan demi kenangan yang pernah dilalui bersama arwah. Walaupun tidak banyak tetapi cukup untuk saya merasa sedih dengan pemergian beliau.

Saya mengenali beliau lewat tahun 1998. Beliau seorang yang ceria,easy going person‘, peramah , murah dengan senyuman, seorang rakan yang baik dari sudut personaliti. Pendek kata, saya tiada masalah langsung dengan dia. Selalunya kami akan kerap kali berjumpa di Mahkamah kerana di situlah medan pertemuan para peguam yang mengendalikan kes-kes litigasi. Ada kalanya kami pergi minum bersama dengan rakan-rakan yang lain seusai perbicaraan. Pada waktu itu, saya dan arwah baru saja menamatkan pengajian di universiti dan terus menjalani latihan chambering di firma sekitar Pulau Pinang. Saya di Prai dan arwah di Bishop Street, Pulau Pinang. Walaupun dipisahkan dengan lautan, saya selalu menyeberang ke pulau untuk ke Mahkamah Tinggi George Town dan Mahkamah Sesyen Argyll Road dan kadang-kadang saya singgah di firma beliau bekerja kerana kebetulan berdekatan dengan Mahkamah.

Anuar Saliaman

Saya tidak ingat bila kali terakhir saya berjumpa dengan arwah. Kalau tak silap saya mungkin sekitar tahun 2001. Selepas itu, tiada lagi berita dari beliau. Saya juga jarang-jarang menghubungi beliau mungkin kerana faktor geografi yang jauh. Arwah tinggal di Balik Pulau satu daerah yang paling jauh di Pulau Pinang. Keadaan muka buminya yang berbukit bukau, keadaan jalan ke sana yang  bengkang-bengkok bagaikan ular yang dipalu menyebabkan saya  sendiri malas untuk ke sana, kecuali jika ada keperluan.

Arwah pergi dalam usia sebaya dengan saya. Baru mula menapak dalam dunia perundangan dengan memiliki firma sendiri. Arwah pergi dalam keadaan yang sungguh tragis dan itulah ketetapan Allah yang sudah tertulis. Ahh, sungguh singkat  umur kita di dunia. Belum sempat melihat anaknya menjadi dewasa, arwah pergi dulu.

Moga arwah tenang dan bahagia di sana. Sesungguhnya kematian itu bukanlah pengakhiran bagi segala-galanya. Kematian adalah satu proses perpindahan dari satu alam ke alam yang lain.

Hakikatnya kita semua akan pulang menemui Allah dan   kematian itu datang sebelum kita dapat bertemu Allah. Inilah kaedahnya.

3 perkara mengenai kematian

Para ulama ketika membahaskan  3 perkara mengenai kematian membuat kesimpulan berikut:-

1. Kita tidak boleh memilih di mana kita hendak mati; dan

2. Kita tidak boleh memilih bila kita hendak mati.

2 perkara ini telah disepakati oleh ulama bahawa ianya adalah ketentuan yang tidak boleh disanggah sama sekali kerana ilmu ini hanya di dalam pengetahuan Allah. Kita tidak tahu bila dan di mana kita akan pergi dan selalunya kematian itu datang secara tiba-tiba, menyentak dan memutuskan nikmat kehidupan dunia.

“Dan datanglah sakaratul maut yang sebenar-benarnya. Itulah yang kamu selalu lari dari padanya.” (Al- Qaaf:19)

Imam Al-Qurthubi berkata,  “Perbanyaklah mengingat pemutus kenikmatan”.

Namun pilihan ke-3 masih terbuka untuk kita iaitu:-

3. Kita boleh memilih bagaimana cara kita hendak mati.

Perkara ketiga adalah satu-satunya pilihan yang dapat kita lakukan. Kesudahan yang baik atau kesudahan yang buruk.

Husnul Khatimah atau su’ul khatimah. Jika hidup dipenuhi dengan ketaatan kepada Allah maka insyallah kesudahan yang baik menanti kita. Jika maksiat membaluti diri maka tunggulah kesudahan yang buruk menanti kita di akhir hayat.

Pilihlah bagaimana cara yang terbaik…

Imam Al-Qurthubi berkata, “Umat sepakat bahawa kematian tidak memiliki usia tertentu, masa tertentu dan penyakit tertentu. Hal ini dimaksudkan agar seseorang senantiasa waspada dan bersiap-siap menghadapinya.”

Akhir kalam, izinkan saya untuk mengucapkan Takziah dan Belasungkawa kepada isteri arwah dan ahli keluarga yang lain. Tabahlah kalian menghadapi kehilangan yang sungguh tidak terjangka ini. Maafkan saya kerana tidak dapat menziarahi arwah untuk memberikan penghormatan terakhir.

Biarpun kehilangan…

Saya berdoa mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat dan sejahtera di sana. Amin.

Abu Wafi, Putrajaya

Photo: Facebook Anuar

Glosari : Chambering – latihan selama 9 bulan yang diwajibkan kepada semua bakal Peguam sebelum ditauliahkan menjadi peguam. Peguam Pelatih akan attached di firma-firma guaman yang mempunyai peguam senior yang telah berkhidmat selama 9 tahun.


One comment on “Seorang lagi sahabatku telah pergi

  • hidup didunia hanya sementara ,kita sebagai hamba-Nya kena banyak-banyakkan mengamalkan segala perintah yang disuruh oleh Allah,banyakkah sikit itu semua bergantung kepada Allah,jadi manfaatkanlah umur yang masih panjang ini dengan beribadah kepada Allah

  • Leave a Reply

