2 kehilangan 2 kesedihan

Published July 3, 2010 by Menikmati Takdir Langit

Entry Khas

Sedihnya hatiku

Jumaat 2 Julai 2010

Sepanjang minggu ini saya sangat sibuk. Berkejar ke sana ke mari menyelaras manusia dan menyelaras input. Memang inilah kerja saya sejak 3 tahun yang lalu. Menyelaras manusia yang macam-macam karenah memang mencabar manakala menyelaras input  juga menyesakkan diri bila maklumat yang diberi tidak memuaskan hati.

Sepanjang minggu ini saya berada di luar pejabat. Hari ini saya masuk selepas solat Jumaat kerana ada mesyuarat di sebelah pagi di luar pejabat. Hari ini adalah hari yang paling menyedihkan bagi saya kerana 2 orang insan yang banyak membantu saya selama ini dalam kerjaya saya akhirnya pergi meninggalkan saya.

Mesyuarat terakhir di Sunway Hotel

Tuan Hj Adnan – moga Allah meredhaimu

Noorliza yang paling kiri

Tuan Hj Adnan, adalah mantan bos saya yang ditukarkan ke tempat lain. Manakala Puan Noorliza Yaali adalah pembantu saya sejak 3 tahun yang lalu berpindah mengikut suami yang bertugas di Ipoh, Perak.  Kehilangan 2 insan penting yang banyak membantu  saya selama ini amat saya rasai. Sesungguhnya saya tidak mampu untuk menghalang pemergian mereka kerana mereka mempunyai alasan tersendiri untuk berbuat demikian. Tuan Hj Adnan bertukar atas arahan pihak atasan manakala Puan Noorliza perlu membina kehidupan baru setelah baru mendirikan rumahtangga. Walaupun berat untuk saya dan rakan-rakan lain melepaskan mereka  pergi namun itulah hakikat yang terpaksa kami terima .

Saya mengalami 2 kehilangan dan 2 kesedihan pada hari ini. Walaupun air mata seakan mahu tumpah dari kolam mata yang nyaris bergenang ekoran perpisahan ini, namun saya tetap berusaha untuk menahannya. Ada yang menitiskan air mata kerana tidak sanggup untuk berpisah. Betapa jujur dan tulusnya persahabatan ini.

Kita sering melupakan erti persahabatan bila bersama namun kita lebih menghargai persahabatan di saat kita di ambang kehilangannya.

Kehilangan 2 orang insan secara serentak ini menyebabkan saya jadi bimbang. Bimbang, siapa lagi yang hendak dirujuk bila menghadapi masalah. Bimbang, siapa lagi yang boleh saya harapkan untuk menolong bila menghadap kerja yang menimbun.

Patah tumbuh hilang berganti, namun yang tumbuh itu tidak akan pernah sama dengan yang patah.

Tuan Hj Adnan tidak pernah saya anggap sebagai bos, malah sudah jadi macam kawan rapat. Beliau adalah sumber rujukan saya dan banyak masalah pejabat yang dapat diselesaikan dengan beliau. Sepertinya tidak ada pemisah  antara kami namun saya tetap menghormatinya sebagai ketua saya. Beliau juga tidak segan untuk berkongsi pengalaman dan masalah yang dihadapinya dengan saya. Liza pula sangat cekap dalam menjalankan tugas yang diberikan dan tahu apa yang saya mahukan. 2 kehilangan yang amat dirasai.

Saya teringat kepada peristiwa Rasulullah saw yang kehilangan 2 orang insan dalam masa yang hampir serentak. Kehilangan yang memberi implikasi besar kepada perjuangan baginda. Dengan kematian bapa saudaranya Abu Talib dan isteri kesayangannya Khatijah, kafir Quraisy tanpa segan silu lagi melancarkan penentangan mereka secara terbuka kepada baginda.

Sebelum ini , 2 tokoh ini adalah yang paling banyak membantu dakwah baginda sehingga berjaya menarik ramai orang memeluk Islam. Khatijah adalah pembakar semangat di kala awal kerasulan baginda manakala Abu Talib adalah pelindung kepada baginda daripada ditekan oleh kafir Quraisy walaupun sehingga akhir hayatnya beliau tidak beriman kepada Allah. Tahun kehilangan 2 insan ini dirakamkan di dalam sirah sebagai Tahun Kesedihan dan Allah mengubat duka lara di hati baginda dengan membawa baginda naik ke langit dalam perjalanan  yang dinamakan sebagai ‘Israk Mi’raj”. Siapalah saya untuk dibandingkan dengan figur Rasulullah saw namun peristiwa yang saya alami hari ini tiba-tiba menyebabkan saya merasa amat dekat dengan apa yang pernah dialami oleh baginda. Bezanya, baginda kehilangan mereka buat selama-lamanya di dunia sedangkan saya masih bisa menghubungi mereka bila-bila masa menggunakan medium-medium  seperti emel dan facebook.

Saya melihat bahawa saya harus mengambil pengajaran daripada kehilangan dan kesedihan yang dialami oleh baginda. Tekanan yang  baginda hadapi sangat hebat dengan tindakan penderaan dan sekatan ekonomi. Tentunya perasaan dan emosi baginda lebih gundah gulana mengenangkan insan yang menyokongnya selama ini telah tiada di sisi. untuk membantunya lagi. Namun baginda tidak pernah patah semangat dan terus menerus menggiatkan usaha dakwah baginda sehingga Allah memberikan kemenangan.

Setiap apa yang berlaku di dalam kehidupan ini mempunyai hikmah yang tersembunyi. Kehilangan mereka adalah ujian buat saya dan saya berdoa saya kuat untuk menempuhi ujian ini.

Apa pun hidup perlu diteruskan… kerana setiap pertemuan pasti ada perpisahan. Jika tidak berpisah di dunia, maka mati yang akan memisahkan kita. Sesungguhnya inilah ketetapan Allah kepada kita sejak azali lagi.

SELAMAT MAJU JAYA KEPADA TUAN HAJI ADNAN IBON DAN PUAN NOORLIZA YAALI. MUDAH-MUDAHAN ALLAH MERAHMATI MEREKA BERDUA. MAAFKAN SAYA ATAS SEGALA KESALAHAN DAN KESILAPAN YANG TELAH SAYA LAKUKAN SEPANJANG 3 TAHUN BEKERJA BERSAMA-SAMA DI BAWAH SATU BUMBUNG.

Abu Wafi, Putrajaya

Pic:  Ehsan La Tahzan

2 comments on “2 kehilangan 2 kesedihan

  • salam en.syahnaz, sedih sy baca entri ini. kami satu rumah terasa sgt kehilangan kak iza. kak iza terlalu baik pada kami. sedih sgt bile die bgtaw dia kena pindah gak. tp nk buat cmne kan.di dunia semua pinjaman. semua tak kekal. kite kena terima juga.

    =)

  • Leave a Reply

