Temuilah Tuhanmu dalam keadaan yang baik

Published May 19, 2010 by Menikmati Takdir Langit

KEMATIAN 1

Pelajar maut tergelincir ketika elak diserbu JAIS

KUALA LUMPUR 24 April – Tindakan seorang pelajar perempuan sebuah kolej membawa teman lelaki bermalam di rumah sewanya di Pangsapuri Jelutong, Selayang Heights dekat sini, ketika rakan serumah pulang ke kampung akhirnya mengundang padah.

Dia yang menyangka tiada siapa akan menghidu perbuatannya itu ternyata silap apabila ada jiran yang membuat aduan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Bertindak atas aduan tersebut, sekumpulan lima anggota penguat kuasa JAIS menyerbu rumah terbabit pada pukul 1.40 pagi ini.

Serbuan itu ternyata mengejutkan pasangan kekasih berkenaan dan dalam keadaan panik, teman lelakinya bertindak keluar melalui tingkap dan cuba meniti tembok bangunan untuk menyembunyikan diri.

Tindakannya itu bagaimanapun mengundang padah apabila dia tergelincir dari tingkat lima bangunan pangsapuri tersebut sebelum terjatuh ke dalam longkang dan meninggal dunia di tempat kejadian.

Timbalan Ketua Polis Daerah Gombak, Supritendan Rosly Hassan berkata, pelajar perempuan terbabit pada mulanya enggan membuka pintu tetapi terpaksa bekerjasama selepas menyedari teman lelakinya terjatuh.

“Anggota penguat kuasa JAIS mengambil masa beberapa minit mengetuk pintu sebelum terdengar bunyi objek jatuh dari dalam rumah tersebut.

“Pada ketika itu, barulah pelajar perempuan terbabit membuka pintu dan membenarkan rumahnya diperiksa,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau berkata, anggota JAIS yang mengesyaki sesuatu ekoran keadaan tingkap rumah terbuka, meninjau ke bawah bangunan dan terkejut mendapati seorang lelaki terperosok di dalam longkang.

Rosly berkata, mangsa berusia 21 tahun, juga penuntut di kolej sama dengan teman wanitanya disahkan mati di tempat kejadian oleh anggota paramedik yang dipanggil menyelamatkannya.

Katanya, pelajar malang itu disahkan mati akibat mengalami kecederaan parah di kepala dan organ dalaman.

Beliau menambah, mayat mangsa telah dihantar ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk dibedah siasat.

“Polis juga telah mengambil keterangan daripada teman wanita mangsa dan mengklasifikasikan kes itu sebagai kematian mengejut kerana tiada kaitan dengan unsur-unsur jenayah,” katanya.

 

KEMATIAN 2

Seorang petugas jalan tol bercerita: “Suatu ketika sebuah kereta lalu di jalan tol dipandu seorang pemuda dengan kecepatan sederhana. Tiba-tiba keretanya mogok di terowo-ngan. Ia pun turun untuk memeriksa keretanya, tanpa disangka dari arah belakang ia dilanggar oleh kereta lain sehingga ia mengalami cedera parah.”

Maka kami pun membawanya dengan kereta sambil menghubungi hospital. Sewaktu kami meletakkannya dalam kereta kami, kami mendengar-nya membaca Al-Qur’an dengan suara merdu. Subhanallah pada waktu ini saya yakin dia akan meninggal dalam keadaan mulia. Ia terus membaca Al-Qur’an, saya pun menoleh kebelakang dan saya lihat pemuda itu sedang mengacukan jari telunjuknya sembari mengucap ‘kalimah syahadah’, sejurus kemudian kepalanya terkulai. Saya melompat ke belakang ternyata pemuda itu sudah tiada. Ia telah kembali ke rahmatullah, dengan belaian ‘inayah dan rahmat Ilahi.

Saya lalu merenung dan menatapnya sambil meneteskan air mata. Saya memberitahu sahabat saya bahwa ia sudah meninggal. Sahabat saya pun menangis dengan dahsyatnya, sementara saya menangis tersedu-sedu. Air mata saya mengalir tiada henti. Keadaan kami di dalam kereta sungguh sangat mengharukan. Kami membawa jenazahnya ke hospital sambil menghubungi keluarga-nya serta menceritakan apa yang terjadi pada pemuda mulia ini sehingga dia menemui Tuhannya. Keluarganya menceritakan sisi positif kehidupan pemuda soleh ini bahawa dia memang selalu berziarah ke makam neneknya di kampung, ia selalu bersedekah kepada para ibu tunggal, anak-anak yatim dan fakir miskin sehingga penduduk kampung sangat mengenal pemuda berhati mulia ini.

Keluarganya juga menceritakan bahawa pemuda soleh ini juga sering memanfaatkan perjalanan panjang ke kampung dengan membaca dan menghafal al-Quran dan mengulang-ngulangnya serta mendengar kaset-kaset pengajian dan ceramah agama yang bermanfaat. (PETIKAN DARI LAMAN AN-NUR)

ULASAN:  

Sama ada kita suka atau tidak, kita semua akan pergi menemui Tuhan. Malangnya kita semua tidak tahu bilakah saat dan ketikanya untuk kita berlepas meninggalkan dunia yang fana ini. Sedar atau tidak tiket penerbangan ke sana telah pun siap ditempah secara “open ticket” kerana tarikh dan waktu boleh jadi bila-bila masa sahaja. Sedar atau tidak kain kafan yang akan membaluti tubuh kita untuk bertemu Allah sedang dijahit tanpa kita sedari.

Soalnya, bagaimanakah cara untuk kita bertemu dengan Allah.

Husnul Khatimah atau Su’ul khatimah.

Soal syurga dan neraka, adalah ketetapan dari Allah dan kita tidak boleh sama sekali menghukum pemuda pertama ke neraka kerana kesudahan hidupnya yang sebegitu rupa. Cuma apa yang boleh saya katakan cara seseorang individu itu mati mempengaruhi nasibnya di sana sama ada syurga atau neraka. Mudah-mudahan Allah mengampuninya.

Orang yang bijak ialah mereka yang sentiasa merancang kematiannya dan bagaimana cara dia hendak pergi menemui Tuhannya. Dia mungkin mati ketika berjuang di medan jihad, atau mati ketika dalam solat, atau mati ketika sedang melakukan amal soleh. Cara mereka pergi menemui Pencipta seperti kisah pemuda ke-2 itu, sudah cukup untuk menggambarkan kesudahan yang baik menanti pemuda tersebut.

Ingatlah.. jauhilah dari melakukan maksiat kepada Allah kerana kita tidak tahu mungkin ketika kita sedang enak dan lazat melakukan dosa tersebut, tiba-tiba maut menjemput kita.

Mesej saya di hari yang sungguh sibuk ini ialah, temuilah Tuhanmu dalam keadaan yang baik….

Abu Wafi, Putrajaya

One comment on “Temuilah Tuhanmu dalam keadaan yang baik

  • salam,
    lepas ni boleh lah kiranya kupas tentang “di hari yang sungguh sibuk ini”.

    entah kenapa hati ni rasa sayang pada dunia..

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: