Bukan rezeki saya

Published April 2, 2010 by Menikmati Takdir Langit

Mungkin pembaca blog saya tertanya-tanya gambar siapakah yang saya letakkan untuk entry saya kali ini. Saya sendiri tidak bertujuan untuk menceritakan individu-individu dalam 2 keping gambar di atas. Ringkasnya, mereka adalah sebahagian daripada staff saya semasa saya bekerja dengan dengan sebuah firma di Butterworth 8 tahun yang lalu. Ketika saya meninggalkan firma berkenaan dalam tahun 2002, firma  tersebut mengalami masalah kewangan yang serious. Saya masih ingat lagi, pada ketika itu sebagai pengurus yang menjaga cawangan di Butterworth saya hampir kelemasan mencari sumber kewangan untuk menampung perbelanjaan cawangan. Collection yang saya dapat setiap bulan hanya mencecah RM10,000 sedangkan overhead yang terpaksa saya tanggung seperti pembayaran gaji pekerja, bil-bil utiliti dan sewa pejabat mencecah sehingga RM30,000 sebulan. Terkial-kial saya meminta bantuan daripada headquaters untuk menanggung sebahagian besar perbelanjaan cawangan pada masa itu. Masih saya ingat.

Masih saya ingat bagaimana sukarnya keadaan saya ketika itu apabila terpaksa memaniskan muka membuat marketing setiap hari untuk mendapatkan kerja. Tanpa kerja baru bermakna duit tidak masuk. Bila duit tidak masuk, mana mungkin saya dapat membayar gaji pekerja dan perbelanjaan lain. Untuk selamat, saya harus mendapatkan sekurang-kurangnya RM45,000 ke atas.

Maka terpaksalah saya menghadapinya kerana persaingan di luar sangat kuat. Tambahan pula, keadaan ekonomi juga agak meleset ketika itu.

Akhirnya saya terpaksa keluar atas sebab-sebab yang terlalu peribadi untuk saya ceritakan di sini. Cukuplah saya katakan bahawa faktor kewangan adalah salah satu faktor yang menolak saya keluar dari firma tersebut walaupun itu bukanlah faktor utama. Meninggalkan firma yang saya kasihi merupakan antara pengalaman pedih yang tidak mungkin saya lupakan.

Dan kini selepas 8 tahun saya meninggalkan firma tersebut, keadaan sudah jauh berubah. Nasib sebahagian staf saya yang masih tinggal di firma tersebut bertambah baik. Firma tersebut mencatatkan keuntungan yang konsistent setiap bulan. Malahan mampu membawa staf mereka pergi melancong ke luar negara setiap tahun. Bermula dari Bali, langsung ke Kota London dan berlanjutan ke Paris adalah impian yang tidak pernah dimimpikan oleh setiap dari mereka. Menatap gambar-gambar kegembiraan mereka di facebook membuatkan saya juga tumpang gembira dengan kejayaan yang dicapai oleh mereka walaupun saya sendiri tidak sempat mengecapinya.

Pernah salah seorang dari mereka menghubungi saya dan menyatakan “Alangkah indahnya kalau Encik Shahnaz masih ada di sini. Tentu dapat ikut sama”

Saya menjawab ringkas Bukan rezeki saya”.

Jika difikir-fikirkan balik, saya seperti kerugian sesuatu. Namun bila memikirkan mengenai ketetapan Allah mengatasi ketetapan manusia hati saya menjadi tenang. Memang ini bukan untuk saya. Rezeki saya di tempat lain.

Apa pun, saya ucapkan tahniah kepada staf-staf saya yang masih tinggal kerana kerja keras mereka. Tahniah kepada Kak Amaini, Rafidah dan Asfarina satu-satunya trio yang masih tinggal di sana.

Segala kejayaan yang dikecapi bukanlah milik seorang individu, bukan juga milik tuan punya firma sebaliknya atas penat lelah semua pekerja. Masing-masing ada sumbangan.

Namun dalam pada itu, jangan dilupakan rezeki datangnya dari Allah. Dia yang berkuasa memberi dan menarik kembali rezeki yang diberi kepada kita. Bersyukurlah atas nikmat yang telah diperolehi dengan menambahkan ketaatan kepadaNYA.

Jika kita berjaya di dunia hendaknya kita juga ingin berjaya di akhirat !

Jika kita bergaya di dunia, ingin juga kita berjaya di akhirat !

Jika kita mencatat keuntungan di dunia, ingin juga kita menuai keuntungan di akhirat!

Mudah-mudahan kita berjaya DUNIA AKHIRAT.

Abu Wafi, Kuala Lumpur

Catatan pada 1 April 2010 jam 8.30 malam

 

 

Leave a Reply

