Solat itu wadah

Published December 28, 2009 by Menikmati Takdir Langit

 

Kita seringkali mengeluh bila Allah tidak membantu kita. Kita sering merintih bila mengalami kesusahan dan kemiskinan di dalam kehidupan. Kita juga  seringkali mengeluh bila setiap keinginan kita di dunia ini tidak tercapai. Malah kita berduka cita dan bersedih hati bila ditimpa masalah demi masalah dalam kehidupan yang membelit jiwa dan menyesak dada.   

Tanpa disedari keluhan kita itu secara tidak langsung seperti menyalahkan sang Pencipta atas kemudaratan yang kita alami. Langsung tidak terlintas untuk kita memohon pertolongan dari Sang Pencipta kerana kita lebih selesa dengan permohonan kepada manusia. Kepada manusia kita sandarkan permohonan kita seratus peratus dan kepada manusia juga kita bergantung harap dengan yakin. Kita terlupa untuk bersandar kepada Sang Pencipta yang sentiasa memerhatikan pergerakan kita setiap saat tanpa terleka. 

 Mari kita renungi Firman Allah swt ini:
 
 “Wahai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan  dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) solat, kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah: 153).

“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu’, (iaitu) orang-orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahawa mereka akan kembali kepada-Nya.” (Al-Baqarah: 45-46).  

Lihatlah bahawa Allah menyuruh supaya kita memohon melalui solat yang mulia. Bila kita ditimpa masalah kita dituntut supaya bersabar dan mengerjakan solat. 

 Soalnya kenapa solat? Apa pula kaitannya solat dengan masalah, musibah, ujian yang sedang kita hadapi?????

 Jawapannya kerana solat adalah wadah atau medium untuk kita mendapatkan pertolongan dari Allah. Tanpa solat bagaimanakah permohonan kita akan dapat dimajukan kepada Tuhan Rabul Jalil? Cukupkah sekadar menadah tangan berdoa di mana-mana seperti di kedai makan, pejabat atau jalan raya tanpa disertai dengan solat? 

Sedangkan kehidupan dunia ini sendiri pun mempunyai banyak wadah inikan pula bila memohon kepada Allah untuk sesuatu yang dihajati. Contohnya, jika ingin makan kita perlukan pinggan, jika ingin minum kita perlukan gelas, jika ingin bergerak ke sesuatu destinasi kita perlukan kenderaan, jika ingin berurusan dengan pejabat kerajaan kita perlukan borang  adalah antara wadah yang dapat saya fikirkan di dunia ini. 

Solat adalah wadah kita dengan Sang Pencipta. Solat ibarat gelas yang ditadahkan. Tanpa gelas maka bagaimanakah kita mahu menampung air yang dicurahkan kepada kita. Tentu sekali air yang turun akan jatuh begitu sahaja ke bumi tanpa  dapat kita mengambil manfaatnya.  

Tanpa solat bagaimana Allah ingin memberikan pemberianNYA kepada kita. Dengan apa kita mahu menampung pemberian Allah kalau tidak dengan solat? Ibarat air yang diberikan kepada kita, di mana bekas untuk menampung air itu? 

“Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu untuk mengerjakan solat, dan hendaklah kamu tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu, (bahkan) Kamilah yang memberi rezeki kepadamu. Dan (ingatlah) kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa.” (Taha: 132) 

Solat bukan sekadar perintah Allah yang mesti ditunaikan. Sebaliknya solat perlu dilihat sebagai satu wadah untuk kita memohon sesuatu yang dihajati dan menerima pemberian dari Allah.  

SOLAT ITU WADAH, URUSAN HIDUP JADI MUDAH !!!!! 

 Abu Wafi, Putrajaya 

2 comments on “Solat itu wadah

    • Terima kasih shamsul atas maklumbalas anda. Sememangnya kita selalunya lupa mengenai anugerah yang telah diberikan Allah kepada kita melalui solat. Solat adalah talian hayat untuk menghubungkan kita dengan DIA.

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: