Panggilan Haji

Published October 19, 2009 by Menikmati Takdir Langit

P4274040

Pagi ini saya memandu ke KL atas tugas rasmi.Perjalanan selama 30 minit melalui Maju Expressway menembusi Sg Besi selama 30 minit kelihatannya lancar dan tenang. Tiada kenderaan yang berjejal masuk KL sehingga menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk.

Saya membuka radio. Ada segmen khas kepada bakal-bakal haji. Baru saya tersedar rupa-rupanya esok adalah penerbangan pertama jemaah haji Malaysia ke tanah suci. Betapa pantasnya masa berlalu dan saya juga baru tersedar bahawa hari ini adalah hari terakhir di bulan Syawal.

Ada pesanan-pesanan dan petua-petua kepada bakal-bakal haji oleh para pemanggil radio IKIM. Pesanan-pesanan yang penting dan menginsafkan ketika berada di tanah suci. Kebanyakan pemanggil adalah bekas-bekas jemaah haji yang tidak mahu melepaskan peluang untuk memberi peringatan kepada bakal haji mengenai “the do’s and the donts” ketika berada di sana.

“Kena banyak bersabar dan menjaga tingkah laku ketika berada di sana. Mulut jangan celupar”  pesan seorang pemanggil.

“Saya ingin berpesan kepada bakal-bakal haji supaya banyakkan meminum air terutamanya air zam zam” pesan seorang pemanggil.

” Tumpukan perhatian pada ibadah. Jangan fikir nak shopping saja”. ujar seorang pemanggil

” Pengalaman saya masa di hotel dulu cukup menginsafkan. Masa naik lif untuk ke bilik hotel tu, harap bersabar, jangan berebut-rebut. Kita ni tetamu Allah. Jangan marah-marah dan menengking-nengking”  pesan seorang pemanggil menceritakan pengalamannya.

” Sebagai pramugara, pengalaman saya bersama jemaah-jemaah haji cukup memenatkan. Saya ingin berpesan kepada para jemaah dan pihak Tabung Haji supaya ketika di dalam flight  jangan ada marah dan melenting jika tidak dapat duduk sekali dengan pasangan masing-masing. Kalau nak solat pastikan bilik air tidak dibasahkan kerana ini boleh membahayakan keselamatan pesawat”; pesan seorang Pramugara yang tidak mahu ketinggalan untuk mengambil bahagian pada pagi ini.

” Saya nak pesan… banyakkan minum laban (susu masam) kerana pengalaman saya semasa mengerjakan haji pada tahun 2007 membuktikan bahawa minum laban boleh menyihatkan tubuh badan dan memberi kekuatan untuk mengerjakan ibadah haji.”

Banyak betul pesanan-pesanan yang diberikan. Tanpa disedari kelopak mata saya bergenang bila mengamati pesanan-pesanan tersebut. Air mata sedikit tertumpah. Entah mengapa hati kecil ini  tiba-tiba merasa begitu tersentuh dengan pesanan-pesanan yang diberikan. Saya sebak kerana pesanan-pesanan ini telah mengingatkan saya kepada detik-detik perjalanan ketika saya menunaikan ibadah umrah pada bilan Mei tahun ini. Boleh dikatakan semua pesanan tersebut telah dialami oleh saya secara “real” dengan beberapa insiden yang mendebarkan. Insiden berebut lif, insiden bersesak-sesak dan bertolak-tolakan dengan jemaah lain ketika tawaf dan sai’e tidak dapat saya lupakan. Terasa diri begitu kerdil di hadapan Allah. Jika tidak kerana belas ihsan,kasih sayang dan rahmat dari Allah swt tidak mungkin saya dapat menjalani ibadah umrah dengan tenang dan lancar.

P4253923

Jika ketika melakukan umrah sudah ramai orang hilang sabar dan sudah ramai yang melenting apatah lagi ibadah haji yang dipenuhi dengan lautan manusia yang tidak terkira banyaknya. Mampukah saya meredah di tengah lautan untuk menunaikan ibadah haji kelak. Hanya kepada Allah saya panjatkan doa memohon supaya dipermudahkan perjalanan haji saya kelak. Saya berdoa di dalam hati supaya Allah panjangkan umur dan memberi kesempatan kepada saya untuk menunaikan haji.

Saya mengamati dan mendengar pesanan-pesanan tersebut dengan penuh khusyuk. Masuk satu persatu ke dalam telinga sehingga menembusi ke dalam hati.

Saya sedih dan sebak kerana saya berasa seperti semua pesanan tersebut ditujukan kepada saya. Terasa benar bahawa saya yang akan menunaikan fardhu haji pada tahun ini walaupun giliran saya masih lambat lagi.  Terasa bahawa yang beremosi, yang hilang sabar, yang melenting dan yang cepat marah itu adalah diri saya sendiri. Begitu banyak perkara-perkara kecil dan dipandang remeh yang perlu diberi perhatian. Paling penting dan utama adalah keupayaan mengawal diri terutamanya ketika diri benar-benar diuji dengan ujian-ujian yang boleh menggugat kesabaran.

Apa pun, saya ingin mengucapkan selamat berangkat kepada semua tetamu Allah yang telah dipilih pada musim haji kali ini. Semoga semua yang pergi akan pulang dengan memperolehi haji yang mabrur.

SIRU BI BARAKATILLAH …..

Abu Wafi, Kuala Lumpur

2 comments on “Panggilan Haji

  • Leave a Reply

