Dugaan sehari sebelum Ramadhan

Published August 23, 2009 by Menikmati Takdir Langit

P1131523

Saya mengambil cuti sehari sebelum Ramadhan untuk menyelesaikan pembaharuan insurans kereta dan cukai jalan. Jangkaan saya, perkara ini dapat diselesaikan dalam beberapa jam sahaja namun ternyata jangkaan saya meleset sama sekali. Saya terheret dari pagi hingga ke jam 6 petang atas masalah-masalah teknikal yang tidak dapat dielakkan.

9.35 pagi : Bergerak ke bank di Bandar Puteri Puchong untuk mengambil salinan asal geran kereta. Tiada masalah.Berjalan lancar.

10.00 pagi  : Temujanji dengan ejen Takaful Ikhlas untuk urusan pembaharuan insurans yang akan tamat tempoh sebulan lagi. Pertemuan di Giant Puchong berlangsung hingga ke Kopitiam;

11.00 pagi : Pertemuan tidak membuahkan hasil kerana NCB kereta yang saya beli tahun lepas tiada dalam renewal notice oleh syarikat insuran asal kerana terlibat dalam kemalangan kecil di MRR2 pada 22.11.2009. Tiada potongan diberikan kerana kereta saya seperti tiada NCB langsung. Akibatnya saya dikehendakki membayar sejumlah besar [55% dari gaji saya];

11.10 pagi : Menghubungi syarikat insurans asal. Diminta mengemukakan salinan report police. malangnya tiada dalam simpanan kerana disimpan oleh bengkel kereta. Walhal salinan ‘police report telah dikemukakan ketika membuat tuntutan gantirugi tahun lepas. Agak menghairankan bila bahagian-bahagian di dalam syarikat insurans berkenaan seolah-olah tidak bercakap atau “link” antara satu sama lain;

12.00 tgh : Kembali ke rumah

2.30 ptg :  Memandangkan bengkel kereta berkenaan terletak berhampiran stesen ERL Bandar Tasik Selatan, saya mengambil keputusan untuk menaiki ERL sahaja. Selepas itu, saya akan bergegas ke syarikat insurans berkenaan di Jalan Tun Razak. Saya memutuskan untuk berjalan kaki sahaja dari rumah di Presint 9 ke stesen ERL juga di presint 9 kerana tiada siapa yang dapat menghantar saya. Isteri mempunyai urusan di luar;

2.50  ptg:  Termengah-mengah berjalan kaki. Peluh memercik di dahi sebaik sahaja tiba di stesen ERL Putrajaya. Tinggal 7 minit sebelum ‘train transit’ tiba;

3.33 ptg :  Tiba di stesen ERL Bandar Tasik Selatan. Berjalan kaki 500 meter ke bengkel berkenaan.

3.45 ptg :  Tiba di bengkel. Mengejutkan apabila dimaklumkan bahawa pejabat urusan bengkel tersebut telah berpindah ke Jalan Kuari, Taman Bukit Permai. Saya kepenatan, keletihan, rasa-rasa betul-betul menyesal kerana tidak memandu sendiri. Rasa terkilan kerana pihak bengkel tidak memaklumkan saya mengenai perpindahan operasi mereka semasa perbualan telepfo pagi tadi. Saya buntu. Tak tahu ke mana nak dituju. Setelah mendapat alamat lengkap saya berjalan balik 500 meter ke hentian teksi berhadapan stesen LRT Bandar Tasik Selatan. Teksi pertama saya tahan enggan pergi ke sana kerana jauh. Teksi kedua bersetuju membawa saya ke sana. Syukur.

4.05 ptg :    Dalam teksi saya meminta pemandu teksi menunggu saya dan membawa saya balik ke stesen ERL. Beliau bersetuju.

4.10 ptg :  Urusan selesai. Saya berjaya memperolehi salinan police report walau bagaimanapun sedikit terkilan kerana salinan tersebut tidak terang;

4.16 ptg : Dalam perjalanan pulang saya menghubungi syarikat insurans bertanyakan waktu tutup. Dimaklumkan pukul 4.45 ptg mereka tutup kedai. Saya meminta pemandu teksi berketurunan India supaya membawa saya ke sana kalau tidak keberatan. Beliau bersetuju kerana jalan masih belum sesak lagi;

4.20 ptg :  Terperangkap di Jalan Loke Yew. Saya cemas.

4.35 ptg :  Tiba betul-betul berhadapan bangunan syarikat insurans berkenaan bersebelahan RHB Bank. Setelah membayar RM21.00 tambang teksi saya berlari ke atas.

4.40 ptg :  Tiba di Kaunter Customer Service;

4.42 ptg :   Saya dapat nombor giliran dan terpaksa menunggu pegawai berkenaan sedang bercakap telefon. Hanya tinggal saya satu-satunya “customer” yang masih tinggal. Rasa cemas mendada.

Akhirnya, pegawai berkenaan melayan saya dengan begitu baik dan sopan. Beliau menyemak dengan bahagian “Claim Department” dan dimaklumkan NCB saya kembali seperti biasa iaitu 55% kerana kemalangan terbabit bukan salah saya.

5.00 ptg :  Saya sudah terpacak di hadapan pintu masuk syarikat insurans berkenaan menunggu teksi sambil meneguk air botol mineral  sebotol sehingga habis. Wah, dahaganya. Jalanraya makin sesak kerana esok umat Islam mula berpuasa. Saya menarik nafas lega kerana urusan selesai akhirnya.

5.20 ptg :  Dalam teksi kembali semula ke stesen ERL Bandar Tasik Selatan. Tambang RM15.00

5.40 ptg : Tiba di Stesen ERL

6.00 ptg : Dalam ERL menuju ke Putrajaya

6.30 ptg : Tiba di stesen ERL Putrajaya.

6.40 ptg : Tiba di rumah.

Saya benar-benar keletihan dengan ujian dan dugaan dari Allah ini. Dugaan sehari sebelum Ramadhan. Apa pun saya memanjatkan syukur kerana semua urusan dipermudahkan Allah walaupun diuji dengan sedikit kesusahan dan kepayahan.

Saya perlu mengeluarkan RM36.oo untuk tambang teksi dan RM10.30 untuk tambang ERL.Dicampur dengan penat lelah dan sakit kaki berjalan ke sana sini. Sudah lama saya tidak berjalan sejauh ini. Walaupun keletihan namun saya lega kerana semua urusan selesai. Terima kasih kepada kedua-dua pemandu teksi yang telah memberikan kerjasama kepada saya.

Teringat saya;  sesungguhnya dunia ini adalah tempat yang penuh dengan kepenatan dan kelelahan. Akhirat adalah tempat kerehatan selama-lamanya. Namun, bagaimanakah kita mengolah kehidupan di dunia ini untuk mendapat kerehatan yang sejati di akhirat sana? Semuanya bergantung kepada amalan di dunia. Jika baik maka berehatlah kita dengan tenang di sana. Jika buruk, maka bersusah payahlah kita di sana dengan siksaan demi siksaan yang berlangsung selama-lamanya. Justeru, marilah kita menginsafi diri.

P1131536

Sejenak di stesen perhentian dunia

Malam saya berterawih buat kali pertama di masjid baru. Masjid besi di Putrajaya. Akan saya ceritakan dalam entry berikutnya. Rehat dulu.

SELAMAT MENJALANI IBADAH PUASA

Abu Wafi, Putrajaya

2 comments on “Dugaan sehari sebelum Ramadhan

  • salam A.W,

    memetik kata2 P. Ramlee ‘dugaannnnn…’🙂
    saya ada seorang kawan yang menguruskan pembaharuan insurans dan cukai jalan kereta. sudah beberapa tahun saya menggunakan khidmat dia. setakat ni khidmat memang puas hati. adik beradik saya pun berurusan dgn dia. insyaAllah dia akan bantu sebrg kesukaran. tak perlu ke sana ke mari.
    kalau berminat, saya boleh kenalkan. tiada komisen, hanya bantu kwn2 shj.

  • Terima kasih,

    Saya sudah berjaya mendapatkan khidmat seorang ejen Takaful Ikhlas. Namun memandangkan insurans ini asalnya bukan Takaful maka kerja-kerja ni terpaksa saya selesaikan dahulu sebab ada rekod accident.

  • Leave a Reply

