Madrasah Ramadhan

Published August 13, 2009 by Menikmati Takdir Langit

P4243888

Tinggal seminggu sahaja lagi sebelum Ramadhan mula menjengah diri ini. Seperti tahun-tahun sebelumnya, Ramadhan datang membawa berjuta-juta rahmat yang tidak terhitung banyaknya dari Allah swt. Ramadhan adalah madrasah latihan untuk melatih diri menjadi insan yang sabar,tawadhuk dan beramal soleh. 

Ramadhan adalah medan untuk kita berlumba-lumba merebut tawaran pahala yang berlipat kali ganda seumpama berebut barang jualan murah di pasaraya. Kalau kita sanggup beratur panjang semata-mata untuk mendapatkan barang jualan murah kenapa tidak kita lakukan perkara yang sama untuk merebut ganjaran Allah yang lebih besar.

Kalau kita tidak kisah atau mengeluh kalau terpaksa parking kenderaan jauh, berjalan kaki 2 atau 3 km, berpanas dan berhujan untuk mendapatkan sesuatu yang kita suka atau minat maka marilah kita menjadi tidak kisah jika sekiranya kita semua berlumba-lumba untuk beribadah di bulan yang mulia ini. Usah ditangguh-tangguh lagi untuk mengerjakan amal soleh kerana kita tidak tahu apakah kita masih berpeluang lagi untuk berjumpa di dalam Ramadhan yang akan datang.

Berpuasalah sebagaimana puasa para anbiya’ dan solihin, banyakkan bersedekah,membaca Al-Quran,berzikir dan bangun sepertiga malam demi merebut pahala lailatul Qadr.

Ayuh usah bertangguh lagi. Mulakan dari sekarang.

ABU WAFI, Putrajaya

One comment on “Madrasah Ramadhan

  • salam,

    insyaAllah dengan luang waktu dan usia yang masih diberikan-Nya, ayuh sama-sama kita penuhi ‘tabung amanah’ untuk dibawa mengadap-Nya kelak.

  • Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: