Terjumpa sesuatu

Published May 21, 2009 by Menikmati Takdir Langit
Ingat mati, ubat hati

Ingat mati, ubat hati

Salam,

Saya baru menjumpai sesuatu. Ya, sesuatu yang saya cari-cari selama ini. sesuatu yang berharga.Semalam, semasa pulang dari tempat kerja saya membuka radio. Ada rancangan baru yang cukup menarik. Pada saya yang terbaik pernah saya dengar. Radio IKIM 91.5 menyajikan segmen Usrah Rasa Hati setiap hari Rabu petang jam 6.15 ptg hingga 7.00 petang.

Berbeza dengan kuliah atau ceramah yang selalu kita dengar yang bersifat komunikasi satu hala , program ini berkonsepkan usrah secara maya di mana ahli-ahlinya terdiri daripada pendengar-pendengar radio seperti saya. Yang menariknya, program ini mempunyai seorang naqib yang akan mengendalikan usrah dan  2 orang ahli yang turut hadir di konti. Manakala ahli yang di luar boleh menelefon atau sms.

Tajuk Usrah hanya berkisar mengenai persoalan hati semata-mata sehingga ada ahli usrah yang mencadangkan supaya ditubuhkan Institut Pemulihan Hati. Kebejatan sosial,masalah jenayah yang semakin melampau dan masalah-masalah lain yang berlaku kepada umat Islam pada hari ini berpunca daripada hati yang rosak atau hati yang mati.

Justeru, tahniah diucapkan kepada IKIM kerana mengambil langkah berani dengan mengetengahkan rancangan yang sebegini bagus untuk mengubat hati-hati yang rosak dan mati sekaligus untuk mengembalikan manusia ini kepada tujuan kehidupan.

Saya tertarik dengan ulasan dan kupasan yang dibuat oleh salah seorang ahli usrah. Beliau bercakap dengan bersungguh-sungguh sehingga adakalanya beliau hampir sebak bila menyatakan mengenai hati manusia yang keras. Saya masih ingat katanya ; Hati yang bersih boleh dilihat daripada lidah yang lurus. Kalau pertuturan seseorang itu benar dan lurus, itu menandakan bahawa hatinya adalah sihat dan baik.

Hati yang hidup adalah hati yang berlekuk sehingga ia boleh menerima apa sahaja yang baik dari Allah. Ibarat batu yang berlekuk, makin berlekuk makin mudah untuk ia menampung air yang menitis ke atasnya, maka makin banyak ilmu yang diperolehi secara langsung dari Allah swt. Sebaliknya, hati yang keras, ibarat batu yang keras ianya tidak mampu untuk menampung atau menerima apa sahaja yang baik dari Allah.

Komen awal saya tentang program ini amat wajar diteruskan kerana sesungguhnya masyarakat kita khususnya umat Islam pada hari ini sedang mengalami hati yang sakit, hati yang mati. Hati-hati ini perlu dibaiki dan dipulihkan dengan peringatan dan tazkirah yang berguna.

Saya pasti bahawa kita sudah cukup banyak mendengar kuliah atau ceramah agama yang mengajak kepada kebaikan. Perkara-perkara berkaitan feqah dan tauhid kerap kali dibincangkan oleh para alim ulama di surau, masjid malah di program Al-Kulliyyah dan Halaqah di TV. Namun, setakat ini program yang membicarakan soal pemulihan hati belum ada yang disiarkan secara “extensive”. Sesungguhnya, masyarakat di luar sana seperti saya cukup memerlukan pengisian seperti ini. Pengisian yang membicarakan soal mahmudah,tawadhuk, qanaah,kibr,takabbur,sombong,riak,ghurur,ujub dan sebagainya jarang dikupas dan diterangkan secara terperinci.

Ketahuilah, kali pertama saya mendengar program ini ke udara minggu lepas menyebabkan hati saya jadi tersentuh dan tersentak kerana semua contoh-contoh yang diberikan oleh naqib dan ahli-ahli usrah benar-benar kena atas batang hidung saya.

Masih mencari

Masih mencari

Sesungguhnya, saya insan yang lemah iman, walaupun baru kembali menunaikan umrah, saya bukanlah seorang yang suci kerana pemergian saya adalah sebahagian daripada proses untuk saya mendapatkan hati yang baik,tulus, suci dan keredhaan Allah. Masih banyak yang perlu diperbetulkan…..

Sesungguhnya, saya benar-benar telah menjumpai sesuatu yang berharga dalam hidup ini ….

ABU WAFI, Putrajaya.

2 comments on “Terjumpa sesuatu

  • Leave a Reply

