Travelog Umrah

Published April 23, 2009 by Menikmati Takdir Langit

 kaabah1

Insyallah,saya akan melakukan ibadah umrah dan ziarah pada 23 April hingga 5 Mei 2009. Untuk itu, blog saya tidak akan dikemaskini sehingga kepulangan saya pada 5 Mei 2009. Berbeza dengan tugasan ‘outstation’,  pemergian saya kali ini membawa satu misi besar iaitu ‘safarul iman’. Hati saya berdebar-debar kerana inilah kali pertama saya akan menjejakkan kaki ke tanah suci.

2 hari lepas saya mengikuti ceramah yang disampaikan oleh Prof. Kamil. Macam dia tahu pula saya nak pergi umrah. Mungkin ada hikmahnya. Mendengar ceramah pengalaman beliau mengerjakan haji di Mekah memberikan saya dimensi baru dalam pengertian ibadah haji dan umrah. Bolehkah saya menjadi seperti dia….

Ya Allah, kau permudahkanlah urusan umrahku di sana kelak. Terimalah aku sebagai tetamuMu. Ampunkanlah dosa-dosaku yang telah lepas. Terimalah taubatku.

Ya Allah, aku merayu dan merintih. Campakkanlah rasa ‘khauf’ atau gerun dengan kebesaranMu. Kembalikan rasa ingin kembali dengan harap kepadaMu. Terimalah semua amalanku. Kurniakanlah aku dengan hati yang lembut, hati yang mudah menerima hidayah dan petunjukMu. Hati yang sentiasa gentar apabila mendengar namaMu disebut dan bertambah keimanan bila mendengar ayat-ayatMu dibaca. Ya Allah.

Ya Allah, hanya kepadaMu aku bermohon,’rabbiyassirwalatu’assir’. Perbetulkan niatku.Pemergianku ke sana hanyalah keranaMu Ya Allah. Aku mengharap dan mendambakan keredhaanMu. Sesungguhnya solatku,kehidupan dan kematianku hanyalah untukMu Ya Allah. Tiada tujuan selain itu Ya Allah, bantulah aku,bimbinglah aku untuk menjadi hamba yang mentaati perintahMu dan menjauhi segala tegahanMu.

Ya Allah, sesungguhnya aku hamba yang lemah. Kerap bergelumang dengan dosa.Berilah peluang dan kesempatan untuk aku bertaubat dan memulakan hidup baru dengan penuh keimanan. Terimalah aku sebagai tetamuMu ya Allah, Ya zaljalaliwalikram!

“HambaMu telah datang menyambut panggilan Mu Ya Tuhan, hamba Mu datang menyambut panggilan Mu. … Sesungguhnya segala puji-pujian, nikmat dan kerajaan adalah kepunyaan Mu dan tidak ada sekutu bagi Mu…”

ABU WAFI, KLIA

Leave a Reply

