Suntikan Motivasi

Published April 20, 2009 by Menikmati Takdir Langit
Buku Motivasi agama terbaru

Buku Motivasi agama terbaru

 Sabtu lepas saya telah pergi ke Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur di PWTC. Hajat di hati nak pergi awal-awal lagi tetapi memandangkan waktu pembukaan hari bekerja maka terpaksalah saya tangguhkan ke hari Sabtu,cuti hujung minggu. Saya benar-benar teruja lebih-lebih lagi bila saya dimaklumkan oleh sahabat saya Hilal Ashraf bahawa bukunya bakal dilancarkan di situ. Saya siap hafal lagi no.gerai 81 dan peta kedudukan booth Galeri Ilmu. Bukan apa, saya takut buku tersebut habis stok.

Seawal pagi jam 8 saya dah bersiap. Isteri kebetulan kerja pula. Saya membuat keputusan untuk memandu dari Putrajaya ke PWTC walaupun isteri mencadangkan supaya saya menggunakan saja ERL dan LRT untuk mengelakkan kesesakan dan ruang parking yang tidak cukup. Saya ‘gamble’ asalkan dapat memiliki buku-buku tersebut.

Saya membawa anak saya yang sulung wafi bersama. Saya berjanji dengan dia untuk singgah di kedai stationery untuk membeli crayon. Pukul 9.30 pagi kami bertolak melalui Maju Expressway dan pukul 10.20 kami tiba di PWTC. Masih awal lagi.Orang pun belum ramai tapi saya agak sedikit masa lagi pengunjung pasti ramai dan sesak.

Setelah mengunjungi beberapa tingkat dan gerai buku saya berjumpa dengan booth Galeri Ilmu di Tingkat Mezzanine. Setelah menyelak beberapa halaman dan meninjau beberapa buku terbaru keluaran Galeri Ilmu tanpa membuang masa saya terus membeli dua buah buku iaitu Langit Illahi dan Rindu Bau Pohon Tin karya Saifulislam. Langit Illahi memuatkan motivasi agama yang ditulis oleh seorang anak muda Hilal Ashraf yang kini sedang menuntut di Jordan. Saya mengenali beliau semasa beliau masih di Tingkatan 6. Perkenalan yang singkat ini memberi makna yang cukup bererti kepada saya. Sebelum ini saya banyak membaca tulisan beliau di blog beliau. Tulisan beliau lain dari yang lain. Menyedar dan menginsafkan.Satu style baru dalam berdakwah di arena penulisan maya.

Manakala Saifulislam pula merupakan antara blogger yang terkenal dengan tagline Erti Hidup Pada Memberi. Beliau juga seorang ustaz dan motivator yang sering memberikan kuliah-kuliah di masjid dan surau. Saya amat sukakan “approach” yang dibawa oleh beliau. Ternyata sangat menusuk kalbu. Walaupun saya tidak berpeluang bertemu “face to face” dengan beliau namun saya berjaya membeli buku beliau yang siap bertandatangan. Saya dimaklumkan bahawa beliau telah “sign in advance” beberapa buku yang akan dijual kerana beliau tidak boleh berada sepanjang masa di booth berkenaan.

p42038262

Untuk Wafi saya belikan buku komik agama. Beliau sendiri yang memintanya, nak baca masa perhimpunan sekolah, katanya. Banyak lagi buku yang saya lihat dan rasa nak beli. Tetapi saya tangguhkan dulu. Biar saya puaskan diri dengan 2 buah buku yang cantik ini. Covernya cukup menarik dan type settingnya juga ‘simple’ dan menawan hati. Isinya memang best sangat. Ringkas dan menusuk ke dalam jiwa. Paling saya suka ialah gaya penceritaan saifulislam dalam Rindu Bau Pohon Tin yang bersahaja tetapi boleh menumpahkan air mata.

Malam itu, selepas membaca beberapa ‘chapter’ buku Langit Illahi saya terus menghubungi beliau di Jordan. Dapat bercakap selama 13 minit. Saya ucapkan tahniah dan mendoakan kejayaan beliau terus menulis pada masa hadapan. Realisasikan impiannya untuk menjadi insan yang bermanfaat kepada orang lain.

Syukran…

ABU WAFI, Putrajaya

2 comments on “Suntikan Motivasi

  • Leave a Reply

