Nikmat sebuah hidayah

Published April 17, 2009 by Menikmati Takdir Langit

p32237311

Sudah agak lama juga tidak menulis. Kekeringan idea.Ketandusan isu. Dibelenggu dan diburu dengan kerja-kerja pejabat yang tidak putus-putus. Menyebabkan blog saya ini gagal dikemaskini mengikut perancangan saya sebelum ini.

Ya, saya bukan seorang penulis besar yang hebat sepert Faisal Tehrani atau penulis-penulis blog tersohor seperti Saifulislam atau Hilal Asyraf. Namun, saya berusaha supaya blog ini dapat dikemaskini sekerap yang mungkin. Berusaha untuk mendisiplinkan diri untuk meng’update’ blog setiap hari adalah sesuatu yang sukar dan payah bagi saya. Tambahan lagi, saya tidak mempunyai idea yang banyak melainkan catatan pekerjaan saya seharian dan sedikit sebanyak pengalaman saya bersama rakan taulan. Namun, saya berdoa mudah-mudahan catatan dan diari kehidupan saya ini akan dapat diteruskan sehingga kehidupan saya yang terakhir. Blog ini hanyalah berupa catatan peribadi semata-mata yang dikongsi bersama sahabat maya.

Bezanya dengan catatan diari pada masa dahulu, ianya ditulis di dalam sebuah buku comel dan tidak dikongsi dengan sesiapa. Dan kini, ramai yang telah menjadikan blog sebagai diari kehidupan termasuklah saya sendiri.

Kali ini saya ingin menggarap pengalaman saya bersama seorang pesara kerajaan yang telah diberi hidayah oleh Allah.Baru-baru ini, saya telah menghadiri satu majlis khatam Al-Quran di Bangi. Menariknya, majlis khatam kali ini ialah pengisiannya yang lain dari yang lain. Ada slot perkongsian pengalaman seorang pegawai tinggi kerajaan iaitu Dato’ Rashid yang merupakan bekas Ketua Pengarah di sebuah jabatan kerajaan yang telah bersara tiba-tiba memilih jalan untuk menghabiskan sisa-sisa hidupnya dengan mempelajari dan menekuni Al-Quran secara bersungguh-sungguh. Bermula denga mempelajari tajwid, membaca,menghafaz dan kini beliau dalam peringkat memahami maksud dan tafsiran Al-Quran.

Paling menyentuh perasaan saya ialah apabila beliau menyatakan:

” Sebaik sahaja pencen, saya mula memikirkan perjalanan hidup saya selepas ini. Apakah harus saya habiskan di taman-taman golf atau di taman-taman syurga? Saya amat sukakan golf namun Allah menetapkan hati saya supaya memilih supaya berada di taman-taman syurga. Allah mencampakkan hidayahNYA melalui isteri yang mengajak saya mendekati Al-Quran. Walaupun pada permulaannya saya merasa janggal dan kekok kerana jarang membaca namun setelah mengikuti beberapa siri kelas dan pembelajaran, saya mula jatuh cinta dengan Al-Quran. Dan akhirnya, saya kini telah meninggalkan taman-taman golf walaupun ramai di antara kawan-kawan saya yang telah pencen masih berada di padang-padang golf. Mungkin Allah telah memilih saya untuk menetapkan diri dalam jalan hidayah ini dan saya berharap semoga saya kekal di dalam hidayahnya.”

Perkongsian pengalaman bersama Dato’ ini ternyata amat menyentuh perasaan dan mencabar diri. Dalam usia yang sudah mencecah 60 tahun beliau mampu mencabar diri untuk memahami Al-Quran secara tartil dan bersungguh-sungguh. Hari-hari dalam hidupnya dihabiskan dengan membaca Al-Quran. Alangkah indahnya, hidayah yang telah diberikan oleh Allah kepada seorang manusia yang berjiwa besar ini.

Sesungguhnya beruntunglah orang-orang yang telah diberikan hidayah.Diberikan cahaya iman menyinari di dalam hatinya. Beliau menemui ketenangan dengan cara ini. Ketenangan yang tidak pernah dijumpai  sebelum ini. Ketenangan yang hakiki. Mudah-mudahan beliau terus kekal di dalam hidayah dan bimbingan Allah hingga ke nafas yang terakhir. Mudah-mudahan beliau menemui husnul khatimah dengan cara ini.

2 comments on “Nikmat sebuah hidayah

  • Leave a Reply

