Berakhirkah kemelut politik yang mendebarkan ini

Published February 17, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Salam,

Seminggu dua ini kita dikejutkan dengan perkembangan kemelut politik di negeri Perak. Saya sengaja tidak mahu menulis apa-apa tentang isu ini di awal krisis, sebaliknya saya lebih suka memilih mendiamkan diri dengan memerhati dan menekuni analisis-analisis yang ditulis di dalam media massa dan blog-blog. Saya merasa terkejut dengan apa yang berlaku. Kerajaan negeri yang dibentuk selepas PRU-13 yang lalu akhirnya tumbang begitu sahaja setelah 3  orang ADUNnya menyatakan sokongan secara terbuka kepada parti lawan.

Situasi yang mendebarkan ini saya ikuti dengan penuh minat. Beberapa bulan selepas PRU-12  heboh mengenai isu “cross over” ke pakatan pembangkang menjelang 16 Sept 2008, namun perkara itu senyap begitu sahaja dibawa angin lalu. Tiba-tiba, muncul krisis politik di Perak. PR yang dipimpin PAS di Perak memohon supaya Sultan membubarkan Dewan Undangan Negeri dan menyerahkan kepada rakyat untuk memilih kerajaan baru. Manakala, BN memohon supaya DUN tidak dibubarkan sebaliknya sebuah kerajaan baru ditubuhkan atas sokongan majoriti.

Selepas itu, episod demi episod berlarutan di media-media massa samada yang pro-kerajaan atau pro pembangkang. Tuduh menuduh berlaku, demonstrasi di sana sini, isu “derhaka” ditimbulkan,cabar mencabar berlaku, saman menyaman, Sultan diheret ke Mahkamah, kerajaan negeri bari dicabar kesahihannya dan macam-macam lagi.

Saya tidak mahu komen panjang. Pada saya isu ini akan berlarutan sehingga PRU-13. Tidak ada titik noktahnya. Biarlah kedua-dua pihak menyelesaikan, biar pihak blogger dan media massa berperang di alam maya, biarkan. Saya sebagai rakyat jelata hanya mampu melihat dan menganalisis dari jauh. Namun, jauh di sudut hati saya sudah mempunyaikesimpulan  sendiri atas apa yang berlaku. Biarlah rahsia !!!

ISU LOMPAT PARTI

Bermaruahkah perbuatan lompat parti ini? Berkatkah kerajaan yang ditubuhkan hasil daripada perbuatan melompat parti ini? Sebagai pengundi yang berdaftar, katakan saya mengundi calon A dari Parti Cap Payung sebab saya adalah penyokong setia parti tersebut. Calon Parti cap Payung menang. Saya gembira kerana hak saya sebagai rakyat yang berhak memilih wakil rakyat telah ditunaikan. Saya gembira kerana undi saya “does make a different”. Undi saya mampu merobah sebuah kerajaan.Malangnya, selepas beberapa bulan wakil rakyat yang saya pilih melompat ke parti Cap Kunci atas sebab-sebab yang saya sendiri tidak tahu. Mungkin perasaan tidak puas hati beliau akibat krisis dalaman parti cap payung atau mungkin juga faktor-faktor penarik dari luar parti.

Saya ditanya oleh seorang sahabat saya yang menimbulkan persoalan ini. Adakah wajar wakil rakyat yang dipilih atas lambang parti Payung melompat ke parti lawan, tanpa merujuk kepada saya dan rakyat yang lain? Maaf, saya tiada jawapan untuk persoalan ini buat masa ini.

Hak rakyat untuk memilih

Hak rakyat untuk memilih

KOTORKAH POLITIK?

Saya lihat episod demi episod sedang berjalan dan sesetengahnya cukup mendebarkan. Politik kelihatan tercalit akibat perilaku pengamal-pengamalnya yang membuatkan kita melihat politik sebagai sesuatu yang jijik dan kotor. Hakikatnya, tidak begitu. Politik adalah bersih dan suci. Politik adalah wadah untuk mentadbir sesebuah negara. Jika tidak masakan para sahabat Nabi saw menangguhkan upacara pengkebumian jenazah Rasulullah saw dan memberi keutamaan kepada pemilihan khalifah umat Islam. Dengan politik yang bersih, kebajikan rakyat terjaga. Nasib rakyat terbela dan keselamatan rakyat juga terjamin. Islam sendiri memberi keutamaan kepada institusi politik. Ibn Taimiyyah, dalam bukunya “Al-Ahkam Al-Sultaniyyah wal al Wilayah Ad-Dinniyah” mendefinisikan politik sebagai ” Iqamatul din wa siyasatul dunya bihi” yakni menegakkan agama dan mentadbir dunia dengan agama”. Betapa mulianya politik mengikut definisi ini. Politik adalah alat yang digunakan oleh agama  yakni Islam untuk mentadbir negara dan bukannya politik menjadi matlamat sehingga politik yang mentadbir agama. Inilah konsep yang pelu diperbetulkan. Islam adalah matlamat, dan politik hanyalah alat untuk sampai kepada maksud agama tersebut.

RUMUSAN

Saya meninggalkan persoalan-persoalan ini untuk difikirkan bersama. Saya pasti semua rakyat Malaysia di luar sana telah matang dan boleh berfikir dengan bijaksana. Maklumat yang kita perolehi pada masa kini adalah luas dan tidak terhad kepada media massa semata-mata. Justeru, masing-masing boleh membuat justifikasi yang tersendiri berasaskan pertimbangan yang saksama. Apakah episod ini akan terus berlarutan atau tidak sama-samalah kita tunggu dan lihat.

ABU WAFI, Kuala Lumpur.

Leave a Reply

