Belasungkawa

Published February 12, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Semalam, lepas isya’ saya bergegas ke Nilai Impian setelah mendengar khabar bahawa anak sahabat saya Pak Cik Khairul Anuar meninggal dunia akibat sakit leukemia acute. Saya tidak sempat melihat jenazah namun saya sempat bertahlil di rumah Pak Cik Khairul. Semasa majlis saya lihat ramai juga kawan-kawan arwah sepengajian di USIM hadir. Juga hadir ahli qariah surau dan tidak ketinggalan sahabat-sahabat kami dari Turki yang mengikuti pengajian Risalah An-Nur karya Badiuzzaman Said Nursi.

Saya terjumpa kawan lama saya Omar Yilmez. Dia sudah berkahwin dengan seorang wanita warga Filipina dan sekarang mereka sedang menetap di Skudai, Johor menguruskan perniagaan restoran Turki. Gembiranya saya tidak terkata bila dapat berkongsi sedikit sebanyak pesanan Said Nursi dalam bahasa Ottoman yang diceritakan oleh Yilmez kepada saya. Kebetulan, selepas tahlil Pak Cik Khairul mengambil masa selama 5 minit untuk membacakan Bab 6 dalam Risalah Kepada Pesakit. Beliau membaca dengan suara yang tertahan-tahan,sebak menyebabkan saya sendiri merasa turut terkesan dengan pembacaan beliau yang menyentuh perasaan. Sememangnya beliau sedih dengan pemergiaan anak, namun hikmah di sebalik kesakitan dan penderitaan anaknya cukup besar.

Saya mendoakan kesejahteraan kepada roh allahyarhamah dan ditempatkan di kalangan orang-orang yang terpilih di sisi Allah. Saya juga mendoakan kekuatan dan ketabahan diberikan kepada keluarga Pak Cik Khairul Anuar.

“Setiap manusia pasti akan merasai mati” [Al-Quran]

Saya meninggalkan Nilai jam 10.00 malam dengan perasaan bercampur-campur. Redhalah Pak Cik dengan ujian ini.

ABU WAFI, Putrajaya

Leave a Reply

