Pertemuan selepas 3 tahun

Published January 12, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Saya baru saja bertemu dengan sahabat lama sewaktu zaman pengajian di universiti dahulu. Kali terakhir saya berjumpa dengan dia ialah pada tahun 2004. Selepas itu, dia terbang ke Melbourne, Australia menemani isteri beliau sambung belajar di sana. Dan selama 3 tahun 8 bulan beliau sekali sekala menghubungi saya. Hubungan tetap terjalin.

Pertemuan secangkir kopi

Pertemuan secangkir kopi

Saya sangat-sangat bersimpati dengan keadaan beliau. Dari mimik muka semasa pertemuan di Bangi, saya dapat merasakan bahawa beliau menghadapi masalah besar. Setelah puas berbual, beliau akhirnya menceritakan satu masalah yang saya rasa begitu berat menimpanya. Namun, saya kagum dengan ketabahan dan kesabaran dirinya mendepani masalah tersebut. Masalah yang boleh menjejaskan prestasi kehidupan dunia sekiranya tidak ditangani dengan bijaksana.

Saya mendengar dengan penuh setia, dan saya dapat rasakan keperitan yang beliau alami. Bersabar dan berdoa mudah-mudahan ada jalan keluar, itu saja nasihat yang dapat saya berikan.

Beliau tercampak di Pulau Pinang kerana isterinya terikat dengan kontrak mengajar di sebuah institusi pengajian tinggi awam. Tentu sekali sahabat saya ini akan rasa sedikit kepayahan kerana beliau bukan berasal dari sana apatah lagi semua sanak saudara berada di sekitar Selangor dan Negeri Sembilan. Tentu sukar untuk memulakan hidup baru sekembalinya ke Malaysia setelah sekian lama berkelana di luar negara.

Saya dapat bayangkan betapa terumbang ambingnya kehidupan beliau. Teringat saya ketika zaman hendak memulakan kehidupan di sini bila terpaksa berjauhan dengan anak dan isteri, berkelana mencari rezeki dan tapak kehidupan yang stabil. Setelah beberapa tahun kebelakangan ini barulah kehidupan dirasakan stabil. Perkara ini memerlukan kesabaran dan kekuatan dalaman. Sudah tentu ini juga merupakan ujian dari Allah kepada sahabat saya itu.

Di akhir pertemuan, saya mendoakan mudah-mudahan saya berkesempatan berjumpa dengan beliau lagi. Saya dapat rasakan hati beliau di sini biar pun jasad beliau jauh di Pulau Pinang. Beliau menjanjikan kepada saya bahawa akan pulang ke sini semula setelah kehidupannya kembali stabil dan rezeki yang terjamin. Beliau memang sahabat sejati saya. Saya amat memahami karekter beliau. Hasil pertemuan dengan beliau saya menyimpulkan bahawa perangainya tetap sama tidak pernah berubah. Dan kini saya mula memahaminya kembali. Seorang sahabat yang sangat baik. Boleh diharapkan ketika susah dan banyak membantu orang lain ketika susah. Wara’ dan menjaga agamanya. Pernah ketika di tahun 3 pengajian kami, beliau membawa pulang seorang lelaki yang ditemui di hentian bas hanya kerana bersimpati dengan masalah lelaki tersebut yang tiada tempat untuk bermalam kerana ketinggalan bas. Saya agak terkejut dengan sikapnya dan bimbang jika lelaki tersebut berniat jahat kepada dia. Namun sikap bersangka baik kepada orang membuatkan dia sering meghulurkan bantuan kepada mereka yang memerlukan. Betapa murninya jiwamu wahai sahabatku. Aku sendiri belum tentu akan mempelawa orang yang tidak dikenali untuk bermalam apatah lagi aku tidak mengenali lelaki tersebut dan mampu bersangka baik dengannya.

Raden, sesungguhnya Allah bersama-sama engkau. Berdoa dan berusahalah agar kehidupan yang bakal dilalui kelak akan dipermudahkanNYA.

ABU WAFI,Putrajaya

Leave a Reply

