Bermulanya alam persekolahan

Published January 7, 2009 by Menikmati Takdir Langit

Sudah 2 hari anak sulung saya wafi melangkah ke alam persekolahan Tahun 1. Dia begitu bersemangat dan teruja dengan alam yang baru ini. Bagi saya pula ini pengalaman pertama saya menghantar anak yang belajar di sekolah rendah. Sebelah petang pula Wafi perlu dihantar ke kelas KAFA. Segalanya perlu seimbang, dunia dan akhirat dan tidak salah kalau akhirat dilebih-lebihkan. Macam mimpi pula, rupanya-rupanya saya semakin tua. Rasa seolah-olah Wafi baru semalam dilahirkan.Ditatang,diberi susu dan kini dia telah telah pun melangkah ke alam persekolahan. Betapa pantasnya masa berlalu tanpa menunggu kita.

Taklimat kepada ibu bapa

Taklimat kepada ibu bapa

 

Hari pertama di sekolah

Hari pertama di sekolah

 

Di dalam kelas

Di dalam kelas

Dalam kelas 2

Dalam kelas 2

Saya terkenang zaman saya mula masuk persekolahan pada tahun 1980 di sebuah bandar kecil di Kedah. Cuma ada satu kelas darjah 1 dan segalanya “simple” tanpa komputer dan peralatan ICT yang canggih. Alat Bantuan Mengajar [ABM] yang digunakan guru juga ringkas, memadai dengan sekeping manila kad yang diwarnakan. Tiada power point presentation atau pertunjukan multimedia yang menarik hati.

Sesungguhnya anak adalah kurniaan yang paling berharga yang dimiliki oleh seseorang selepas iman kepada Allah dan Rasulnya. Apabila seseorang mendidik anak-anaknya dengan baik maka ketahuilah dia telah menunaikan kewajipannya terhadap Tuhan dan dirinya. Anak adalah faktor yang mendekatkan diri kepada Allah dan rahmatNya. Rasulullah saw bersabda:

” Anak-anakmu adalah penduduk-penduduk kecil syurga”.

[Riwayat Ahmad, Bukhari dan Muslim]

“Rasulullah saw mengucup kepala al-Hassan bin Ali dan di sisi baginda al-Aqra’ bin Habis al-Tamimi sedang duduk, lalu Aqra’ pun berkata: ‘Aku ada 10 orang anak tapi aku tidak pernah mencium seorang pun daripada mereka.” Maka Nabi saw pun melihatnya dan bersabda” ‘Sesiapa yang tidak menyayangi, tidak akan disayangi.”

[Riwayat Bukhari]

Dan saya terjumpa satu hadith yang diriwayatkan oleh Al-Sayuthi:

” Kalaulah tidak kerana hamba-hamba Allah yang ruku’ dan anak-anak yang menyusu dan binatang ternakan yang ada nescaya sudah turun azab seksa ke atas kamu”.

Bercakap tentang “proses pentarbiyyahan” atau memberi pendidikan kepada anak-anak saya pasti sebahagian daripada kita mengetahui tanggungjawab untuk memberikan pendidikan dunia dan akhirat. Sesetengah daripada kita sanggup berbelanja besar untuk memberikan kejayaan kepada anak-anaknya tetapi tidak pula sanggup untuk mengeluarkan sedikit wang bagi melengkapkan ilmu agama sebagai bekalan di hari akhirat. Sesungguhnya setiap wang yang dikeluarkan untuk mengajar anak-anak dengan mengenal Allah akan diganjar oleh Allah.

Berkata Al-Alim al-Muslim al-Qabisi:

” Sesiapa yang inginkan anak yang menjadi penyejuk matanya hendaklah dia mengeluarkan wang untuk mengajar anaknya. Mudah-mudahan usahanya mengeluarkan belanja menghantar anaknya belajar Al-Quran dimasukkan oleh Allah sebagai satu golongan daripada golongan yang berlumba-lumba mengerjakan amalan-amalan kebajikan.

Maha Suci Allah! Saya sangat terkesan dengan kata-kata ulama ini dan percaya bahawa segala penat lelah, wang ringgit yang dibelanjakan untuk menjadikan anak memahami Al-Quran dan mengenal Penciptanya tidak akan tersia-sia begitu sahaja.

Saya mengimbau kembali nostalgia silam bila memulakan alam persekolahan. Pengalaman yang saya lalui sangat jauh berbeza dengan pengalaman anak-anak sekarang. Hidup di sebuah bandar kecil, di kelilingi oleh ramai kawan-kawan yang rata-rata hidup dihimpit kemiskinan menyedarkan saya betapa beruntungnya anak-anak zaman ini. Cabaran masa dulu tidak secanggih cabaran masa kini. Tapi inilah hakikat yang terpaksa dilalui generasi demi generasi.

Saya masih baru dalam dunia pendidikan anak-anak. Malahan saya merasakan bahawa saya tidak layak untuk bercakap mengenai isu ini apatah lagi untuk menasihatkan orang. Namun, saya ada membuat pemerhatian dan pembacaan berhubung isu ini bagi memperlengkapkan pengetahuan saya yang cetek mengenai isu pendidikan anak-anak di zaman yang serba mencabar ini. Cabaran mendidik anak merupakan cabaran yang terbesar untuk mendewasakan seseorang manusia supaya menjadi matang dan yang paling penting melahirkan insan yang mengenal penciptanya. Dan saya sendiri tidak mahu mendabik dada bahawa saya telah menjalankan kewajipan saya dengan cemerlang kerana ianya belum lagi terbukti. Walaupun begitu, insyallah jalan-jalan ke arah memberikan pendidikan dan pentarbiyyahan yang sempurna sebagaimana yang dianjurkan oleh Islam sekurang-kurangnya telah saya terokai walaupun saya tidak pasti apakah kesudahannya nanti. Saya berdoa mudah-mudahan Allah membantu usaha saya dan usaha kita semua di luar sana yang berhasrat untuk melahirkan insan yang cemerlang dunia dan akhirat.

Justeru, sama-samalah kita berusaha ke arah itu. Moga anak-anakku membesar dengan IMAN.

ABU WAFI,  Putrajaya.

Rujukan:

Abdullah Nasih Ulwan, 2003 Tarbiyatul Awlad Fil Islam, Kaherah, Mesir;

Anakku Hebat Anakku Soleh, Zahazan Mohamed, Telaga Biru 2006.

Leave a Reply

