Risalah kepada pesakit

Published December 22, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Hari Jumaat lepas, selepas waktu kerja saya ke Nilai  3 bersama rakan sepejabat. Kami nak cari tilam nipis.Maklumlah rumah saya sekarang ramai tetamu bertandang. Cari jumpa bantal kekabu,tapi tak jumpa. Lepas beli, kami ke Nilai 1 menunaikan solat maghrib di masjid pusat asasi UIA. Lepas tu, terus makan malam di salah sebuah kedai tomyam.

Masa menunggu pesanan, saya menelefon pakcik Khairul Anwar salah seorang kenalan saya. Beliau menghabiskan sebahagian besar hidupnya dengan mengkaji pemikiran Badiuzzaman Said Nursi. Banyak menterjemahkan Risalah An Nur ke dalam bahasa Melayu. Seorang jurutera yang begitu komited dengan kerja-kerja Islam dan dakwah walaupun usianya telah mencecah 50-an.

Saya mengajak beliau keluar minum kalau kebetulan beliau ada di rumahnya. Namun, bila saya telefon saya mendengar ada nada sedih dan sayu dalam perbualan kami. Pak cik minta maaf tak dapat jumpa, pak cik baru balik dari HUKM.

Saya bertanya : Kenapa pakcik, siapa yang sakit?

“Anak pakcik, dia kena Leukemia sekarang sedang menjalani kemo di sana.”

Tersentak saya bila mendengar perkhabaran dari beliau.Patutlah nada beliau bunyi sedih.

“Pak cik nak minta tolong sikit?”

“Tolong apa pakcik”?

“Tolong doakan anak pakcik supaya dia kuat menghadapi ujian ini”

“Insyallah, saya akan doakan pakcik. Pakcik kena banyak sabar. Berat betul ujian yang Allah beri kali ini pakcik”

” Ya, pakcik kena banyak sabar”.

Saya lalu meminta maaf dan menamatkan perbualan kerana tidak mahu mengganggu beliau.Mungkin beliau stress dan keletihan memikirkan penyakit anak beliau. Leukemia bukan penyakit yang ringan,akibatnya Tuhan sahaja yang tahu.

Pak cik Khairul yang saya kenali sangat sangat baik.Warak.Rajin mengaji dan sangat merendah diri walaupun ilmunya sangat tinggi. Pada saya, Allah swt sangat sayangkan beliau sebab itu diberikan ujian yang sangat hebat. Saya hanya mampu meminta beliau banyak bersabar, berisitighfar dan memohon pertolongan dari Allah. Dalam pada itu, saya minta supaya beliau membaca karya-karya tulisan Said Nursi berkaitan penyakit dan ada satu bab di dalam Risalah An-Nur bertajuk Risalah kepada Pesakit.

orgsakit1

Wahai pesakit yang mengadu kesakitan.Wahai pesakit yang sedang diuji dan diduga! Wahai pesakit yang kehilangan nikmat kesihatan! Sesungguhnya penyakit yang anda alami sebenarnya tidak menghilangkan kelazatan nikmat illahi, bahkan sebaliknya. Sesuatu nikmat yang diperolehi secara berterusan sebenarnya tidak akan memberi kesan kepada diri sehinggalah kita kehilangan nikmat tersebut walaupun sementara. Sebagai contohnya, jika tidak kerana kegelapan, nescaya nikmat cahaya tidak akan diketahui. Jika tidak kerana kesejukan maka nikmat kepanasan tidak akan diketahui. Jika tidak kerana lapar nescaya nikmat kelazatan ketika makan tidak akan diketahui. jika tidak kerana dahaga maka nikmat minum air ketika dahaga tidak akan diketahui. Jika TIDAK KERANA PENYAKIT, NESCAYA NIKMAT KESIHATAN YANG KITA HIRUP SELAMA INI TIDAK AKAN DIKETAHUI.

Sesungguhnya penyakit yang anda alami ibarat sebuku sabun yang datang untuk mencuci dan membersihkan kotoran yang terdapat di badan anda. Membersihkan dosa-dosa anda. Penyakit yang bersifat sementara akan pergi setelah selesai menjalankan tugasnya. Allah Yang Maha Berkuasa dan Dia menyediakan terlalu banyak nikmat kepada manusia supaya manusia dapat mengecapinya. oleh itu, Dia juga berhak untuk menurunkan pelbagai jenis penyakit sebagaimana Dia memberikan nikmat kesihatan dan kesembuhan kepada manusia.

Begitulah antara petikan yang dapat saya kutip daripada tulisan Said Nursi. Mudah-mudahan orang yang ditimpa penyakit akan menjadi tenang bila membaca dan mendengar peringatan-peringatan ini. Menurut pakcik Khairul, dia membacakan risalah ini kepada anaknya  bagi memberi kekuatan dan motivasi dan dalam masa yang sama supaya tenang dan redha dengan janji Allah.

Saya doakan pakcik khairul tabah dan sabar dengan ujian ini. Amin.

ISNIN 22 DISEMBER 2008

4 comments on “Risalah kepada pesakit

  • Assalamualaikum,

    Tuan, saya sedang mencari buku tulisan Said Nursi ini. Kakak say baru didiagnos dengan penyakit kanser dan saya sedang mencari buku2 yang boleh membantu saya dan beliau menghadapi ujian Allah ini.

    Boleh saya dapatkan nama Penerbitnya..

    Terima kasih.

    • Penerbitnya sozler.susah nak dapat di pasaran.saya pun beli direct dengan student Turki di UIA.Kalau nak saya boleh hubungi kawan saya untuk dapatkan buku tersebut. Kecil sahaja,poket size tetapi amat bermakna.

  • Leave a Reply

