Tragedi Bukit Antarabangsa 2

Published December 7, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Bukit Antarabangsa yang saya kenali memang selesa untuk didiami.Malahan beberapa sahabat saya juga mendiami kawasan terbabit. Alhamdulillah, semuanya selamat.

Semuanya musnah

Semuanya musnah

Bantuan kecemasan

Bantuan kecemasan

Setiap kejadian yang ditakdirkan oleh Allah mempunyai rahsia dan HIKMAH yang tersembunyi. Sebagai HAMBA kita sememangnya layak untuk diuji dengan ujian-ujian berupa MUSIBAH yang bertujuan untuk menguji sejauh mana keimanan dan ketaatan kita kepada ALLAH swt.

Seharusnya saya menasihati diri saya yang lemah ini dan diri mereka yang terlibat dengan bencana alam ini supaya banyak bersabar,beristighfar dan memohon pertolongan dari Allah secara bersungguh-sungguh. Hakikat kehidupan ini tidak dapat lari daripada ujian-ujian hidup.  Kehidupan yang tiada ujian atau “zero ujian” daripada Allah adalah kehidupan yang kosong, tidak bermakna dan mungkin menunjukkan ada sesuatu yang tidak kena dalam hidup kita. Sahabat-sahabat Nabi saw dan para salafussoleh akan merintih dan menangis sekiranya hidup mereka tidak didatangi dengan ujian dari Allah seolah-olah menujukkan bahawa Allah swt tidak menyayangi mereka,membiarkan mereka lalai dan leka dengan dunia. Sesunguhnya orang-orang yang teruk diuji ialah para rasul,nabi dan diikuti dengan para salafussoleh dan individu yang sentiasa mendekatkan diri dengan Allah. Semakin dekat dengan Allah semakin hebat dan dasyat ujian yang mereka terima.Semakin jauh dari Allah maka semakin kuranglah ujian, maka semakin lalailah manusia tersebut.

Saya cuma mengambil kesempatan dalam entry yang pendek ini untuk menukilkan sesuatu yang boleh membersihkan jiwa. Esok kita akan menyambut Hari Raya Aidil Adha, dan esok khatib di mimbar-mimbar masjid akan bercakap mengenai falsafah pengorbanan dan hakikat ujian. Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang redha,sabar dan berserah kepada Allah. Menyebut memang mudah, tetapi menanggungnya lebih sukar.Saya akui kata-kata ini, dan saya berdoa semoga kita semua kuat dalam menghadapi ujian ini.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: