Takziah atas Tragedi Bukit Antarabangsa

Published December 7, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Salam,

Alhamdulillah saya sekeluarga selamat tiba di kampung setelah melalui perjalanan selama 5 jam yang memenatkan. Saya sempat singgah di bandar Kuala Kangsar untuk menikmati laksa tepung gandum yang popular di tebing Sg.Perak sambil memerhati aliran air sungai yang mengalir deras selepas hujan.

Dan pagi semalam, melalui siaran berita kita dikejutkan dengan tragedi tanah runtuh di Bukit Antarabangsa. Saya memang terkejut besar sebab tempat berkenaan begitu dekat di hati saya. Saya pernah tinggal di Ukay Perdana selama 2 tahun di antara bulan 8 tahun 2003 sehinggalah tahun 2005. Ukay Perdana adalah bukit bersebelahan dengan Bukit Antarabangsa. Kawasan yang tinggi dan anda boleh menikmati pemandangan indah Kuala Lumpur di sebelah malamnya.

Memandangkan Ukay Perdana masih serba kekurangan dari sudut infra ketika saya mula mendiami kawasan berkenaan, saya banyak menghabiskan masa di Bukit Antarabangsa. Di situ ada Giant dan Petronas. Saya selesa di sini kerana tempatnya aman, sunyi dan tidak sesak. Namun,kini kawasan berkenaan telah pun runtuh dan dipenuhi dengan timbunan tanah dan batu-batu. Macam tak percaya rasanya.

Hanya tinggal bumbung

Hanya tinggal bumbung

Udara di sini cukup bersih sebab banyak pokok-pokok. Tetapi saya cukup bimbang bila hujan lebat apabila melihat air hujan yang turun mencurah-curah bagaikan “waterfall”.

Saya berpandangan bahawa sudah sampai masanya untuk semua pihak meneliti dan mengambil berat tentang insiden yang berlaku. Pembangunan di tanah tinggi, di cerun-cerun bukit seperti di Bukit Antarabangsa dan Ukay Perdana perlu diberi perhatian yang serious. Saya akui kawasan ini cukup sensitif, berbahaya dan terdedah kepada kejadian tanah runtuh. Mungkin satu kajian Geologi perlu dilakukan oleh pakar-pakar geologi bagi mengkaji kesesuaian tanah di kawasan tersebut.

Apa pun saya mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan takziah kepada semua mangsa yang terlibat dan meminta mereka semua bersabar atas segala ujian yang telah ditetapkan oleh Allah.

AHAD 7 DISEMBER 2008 [8 ZULHIJJAH 1429] jam 5.09 petang dari Bukit Mertajam,Pulau Pinang.

Leave a Reply

