Sibuk yang tiada kesudahan

Published November 24, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Salam,

Minggu lepas saya sangat-sangat sibuk. Tak tergambar betapa sibuknya ketika itu. Minggu yang betul-betul kritikal. Tugas saya sebagai penyelaras amatlah sukar sekali. Menyelaras manusia yang banyak karenah sangatlah mencabar. Telefon saya tak berhenti-henti berdering. Walaupun ada 2 handphone rasanya tidak cukup untuk menjawab panggilan yang bertalu-talu untuk mendapatkan maklumat terkini. Tak kira dengan jumlah sms yang terpaksa saya jawab. Adakalanya saya terpaksa membiarkan panggilan itu kerana tidak mahu konsentrasi saya pada kerja-kerja menaip terganggu. Sms juga begitu, banyak yang tidak terjawab. Nak kecil hati saya nak buat macam mana. Memang terlalu “occupied“. Kebanyakan panggilan yang mencurah-curah masuk nombornya tidak saya simpan sebab storage saya penuh. Saya simpan yang penting-penting sahaja kerana kebanyakannya tidak akan menghubungi saya bila semua urusan penting sudah selesai. Ada juga yang marah-marah pada saya sebab tidak menjawab panggilan. Saya nak buat macam mana. Masa panggilan masuk saya bersama bos besar.Tengah menerima arahan dan sedang berbincang.

Saya terpaksa berkejar ke sana sini, naik tangga dan turun tangga. Telefon orang sana sini bagi mendapatkan maklumat terkini memandangkan “big boss” saya perlukan. Letih tak usah cakaplah. Maka terpaksalah saya menelan 3 biji B-Complex, 1 biji Vitamin C dan 1 biji Calcium Magnesium sepanjang minggu lalu bagi memberikan “energy” kepada saya untuk bergerak. Kalau tidak saya akan “flat”. Letih tenaga, letih otak memikirkan jalan-jalan keluar untuk mengatasi masalah pekerjaan seharian yang tiada hentinya.

Waktu tengahari di antara pukul 1 dan 2.30 selalunya saya akan melarikan diri. Membawa diri ke masjid. Maka banyaklah masjid yang saya kunjungi bagi menenangkan hati. Antaranya Masjid Negara, Masjid UIA Seksyen 17 dan terbaru langkah saya lebih jauh lagi ke Masjid Taman Tun Dr.Ismail.  Waktu inilah dapat saya gunakan untuk beriktikaf dan membaca selembar ayat-ayat suci Al-Quran. Di sini saya dapat sedikit ketenangan.

Begitulah lumrah kehidupan. Selagi hayat masih ada, nadi masih berdenyut maka selagi itu “life must go on”. Hidup di dunia ini memang meletihkan dengan ujian demi ujian yang mendatang. Banyak perkara yang harus difikirkan. Dalam sehari mungkin berjuta-juta “decision making” yang perlu dibuat hatta nak memakai baju juga perlu berfikir dan membuat keputusan sehinggalah kepada perkara-perkara besar yang melibatkan kepentingan politik sesebuah negara.

kehidupan tidak sunyi dari tekanan

kehidupan tidak sunyi dari tekanan

Islam mengajar kita supaya menangani “stress” dengan banyak berzikir dan mengingati Allah. Membaca ayat-ayat suci Al-Quran dan merenungi hadith-hadith Nabi saw. Saya pernah bertanya dengan salah seorang sahabat saya yang baik masa di universiti dulu. Katanya bila dia berdepan dengan masalah dan apa juga tekanan dia akan membaca Surah Taha sehingga habis sambil membaca tafsirnya. Kerana surah Taha mengisahkan perjalanan dakwah Nabi Musa dan Nabi Harun yang mengalami kesukaran demi kesukaran dalam menjalankan dakwah kepada Firaun. Membaca dan mentadabbur maka hatinya akan menjadi tenang. Begitu juga surah Yusuf yang menceritakan kisah Nabi Yusuf a.s yang dipenjarakan. Semua nabi dan rasul mengalami tekanan demi tekanan yang maha hebat. Membaca sirah dan tafsir Al-Quran sekaligus memberikan motivasi yang menyala-nyala dan bersabar atas tekanan yang dihadapi.

Marilah sama-sama kita menjadikan urusan akhirat sebagai satu agenda untuk menyibukkan diri di dunia yang sementara ini. Menyibukkan diri dengan amal ibadah merupakan sesuatu yang terpuji dan dalam masa yang sama kesibukan urusan dunia hendaklah diniatkan kerana Allah, maka insyallah kita akan mendapat pahala yang berganda-ganda. Kesibukan dunia akan ada hentinya bila nadi berhenti berdenyut, kesibukan dengan urusan akhirat akan bersambung di dunia yang satu lagi.  Fikir-fikirkanlah….

2 comments on “Sibuk yang tiada kesudahan

  • Terima kasih kerana sudi membaca. Puji-pujian saudari saya kembalikan kepada Allah yang telah menggerakkan hati saya untuk menulis. Semoga Allah terus memberikan hidayah kepada saudari.

  • Leave a Reply

