Buku yang patut dibaca

Published September 24, 2008 by Menikmati Takdir Langit

 Salam,

Mengubah sempadan iman

Mengubah sempadan iman

Oleh kerana ramadhan bakal melabuhkan tirainya tidak lama lagi adalah baik sekiranya kita banyak bertafakkur merenung kebesaran Allah. Semalam, lepas balik terawih saya buka balik koleksi buku-buku dalam simpanan saya. Tergerak hati nak menelaah balik buku karya Prof. Hj.Kamil bekas Timbalan Naib Canselor UiTM Shah Alam dan sekarang bertugas sebagai Pengarah UiTM Segamat. Buku ini saya beli dari beliau sendiri masa mula-mula dilancarkan tahun lepas. Siap ada autograf lagi. Malah saya telah pergi sendiri ke kediaman beliau di Kondominium Kemuncak di Shah Alam untuk mendapatkan buku ini beserta tandatangan beliau; “personal touch” kata orang putih.

Banyak komen-komen yang bagus tentang buku ini. Diperturunkan satu komen dari Saudari Uzma seorang Pensyarah di USIM tentang buku ini:

“Saya sudah pun selesai membaca buku keramat ini. Saya tidak tahu apa yang hendak dikomen. Tetapi saya mencadangkan kepada sesiapa yang pernah menunaikan Fardhu Haji, untuk memiliki naskhah terbitan PTS ini. Kepada sesiapa yang belum juga seperti saya ni, saya sarankan belilah kerana ia sarat dengan motivasi. Moga terbuka pula jalan untuk kita.

Buku ini memanglah tidak sempurna kerana sifat sempurna itu hanyalah milik Allah. Meskipun demikian saya terlupa untuk mencari di mana yang tidak sempurna itu. Saya terlalu sibuk untuk menjiwai setiap huruf yang tersusun dan teratur di dalam bab-bab yang pendek di bawah tajuk-tajuk yang sangat menarik.”

Secara ekstrim saya menyatakan buku ini sangat best, sangat best dan sangat best! Sangat best tau!!!”

Itulah yang dapat saya katakan tentang buku ini. Pembacaan kali pertama menyebabkan saya leka dan terbuai seolah-olah saya benar-benar berada di Makkah pada ketika itu. Beberapa ‘scene’ yang mencemaskan  dimuatkan dalam buku ini ternyata boleh menggetarkan jantung anda. Mencemaskan sehingga pembaca seperti saya perlu mendapatkan segelas ‘fresh orange’ bagi meredakan debaran di hati. Prof. Kamil bertindak berani memaparkan suka duka perjalanan sebelum dan semasa menunaikan haji. Begitu banyak keajaiban dan “ikram illahi” yang diperlihatkan dalam buku ini sebagai menggambarkan kasih sayang dan rahmat Allah kepada hamba-hambanya yang soleh dan ikhlas. Saya berikan 4 bintang setengah pada buku ini. Buku ini sangat laris dan habis terjual masa mula-mula dilancarkan tetapi sekarang saya lihat banyak kedapatan di kedai-kedai buku seperti MPH di Alamanda pun ada.

Siapa rasa nak pergi menunaikan haji atau umrah boleh la baca. Selamat membaca !!!

One comment on “Buku yang patut dibaca

  • Salam Abu Wafi,

    Di kesempatan ini, kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin. Hati-hati ketika memandu pulang ke kampung halaman di sebelah Utara nanti.

    Ikhlas,

    AK 69’ers & Family

    ** Insyallah.. buku yang tuan syorkan akan saya dapatkan dengan kadar segera di mana2 kedai MPH terdekat.

  • Leave a Reply

