Akhirnya khatam Al-Quran

Published September 21, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Salam

Alhamdulillah… setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepada Allah swt yang telah memanjangkan umur saya sehingga ke detik ini. Saya dapat melalui Ramadhan yang ke-35 dalam hidup saya. Syukur tidak terhingga atas nikmat beragama, nikmat Islam yang diberikan kepada saya. Hari ini saya telah berjaya khatam Al-Quran secara 30 juzuk secara talaqqi [tidak rasmi] dengan Ustaz Hizam. Setahun lamanya saya belajar dan sekali sekala bertalaqqi dengan ustaz secara musafahah. Saya mula tahun lepas sebelum puasa 2007 dan saya sudahi di bulan ramadhan 2008.

Setelah puas bermujahadah dan hampir-hampir saya berputus asa akibat kekangan waktu dan kesibukan pekerjaan akhirnya saya berjaya juga menamatkan 30 juzuk Al-Quran yang dibaca secara tartil, perlahan-lahan dan ditegur oleh guru dari masa ke semasa. Dan berakhirlah pengajian saya selama setahun. Rasa macam nak ulang balik tapi memikirkan kesibukan kerja sehingga malam saya menangguhkan dulu. Lagipun, ustaz suruh saya cari guru lain pula untuk menambah ilmu dan memperbaiki bacaan supaya lancar. Selain itu, ustaz saidi salah seorang tenaga pengajar di sini mencadangkan saya supaya belajar bahasa arab pula di Bangi supaya saya dapat mentadabbur isi kandungan Al-Quran. Insyallah… dan terima kasih atas cadangan berkenaan. Dalam hati mahu, tapi terpaksa ditangguhkan dulu.

Saya sebenarnya telah dikhatamkan lebih awal lagi iaitu pada bulan 7 tahun ini. Saya menerima sijil daripada Yang Amat Mulia Tuanku Siti Aisyah di satu majlis serba ringkas di bangi. Memandangkan majlis tersebut diadakan setahun sekali, dan saya ketika itu berada di juzuk ke 27 maka nama saya dimasukkan untuk turut serta. Kenangan manis ialah apabila gambar saya masuk dalam majalah Anis bulan September 2008.

Tafsir Ibn Katsir dalam koleksi library saya

Tafsir Ibn Katsir dalam koleksi library saya

Tahun lepas saya berjaya membeli satu set Tafsir Ibnu Katsir yang diterbitkan oleh Pustaka Imam Shafie Indonesia. Saya beli dari Toko buku Dar Bariyazi di Shah Alam. Itupun setekah lama berfikir dan saya amat memerlukan tafsir Al-Quran untuk rujukan saya. Mudah-mudahan ianya akan menjadi saksi di akhirat nanti. Harganya RM850 agak mahal tapi berbaloi sebab boleh pakai lama. Pelaburan untuk akhirat insyallah.

Sekali-sekala bila ada kuliah tafsir bolehlah saya bawa kalau rajin. Bahasa terjemahannya pun mudah walaupun versi Indonesia. Tulisannya jelas dan terang serta kertasnya bermutu tinggi.Paling saya suka ialah design atau layout kandungannya yang sungguh cantik. Insyallah, mudah-mudahan saya rajinlah menelaah tafsir ini.Mudah-mudahan. Amin.

Leave a Reply

