Pergi tak kembali

Published September 19, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Semalam saya dikejutkan dengan berita kematian sahabat seperjuangan saudara Khairil Hisham. Beliau meninggal dunia dalam satu kemalangan jalanraya di Tripoli, Libya. Secara peribadinya, saya tidaklah rapat dengan beliau. Saya mengenali beliau sebagai rakan satu batch semasa berkursus di INTAN pada  tahun 2004 dahulu. Sekali sekala tu adalah juga berkesempatan berbual dengan beliau. Personally, beliau seorang yang pendiam dan baik. Kali terakhir saya berjumpa beliau ialah sebelum beliau berlepas ke Tripoli, Libya bertugas sebagai Setiausaha Kedua di Kedutaan Besar Malaysia. Itupun kebetulan saya terserempak dengan beliau di Pasar Borong Selangor bersama isteri tercinta. Tak sangka itulah pertemuan yang terakhir sebelum beliau pergi meninggalkan alam yang fana ini.

“Ya Allah, aku memohon perlindungan daripadaMu daripada habisnya usia sebelum habisnya siap sedia. Amiin.” 

Kebetulan hari ini, saya berkesempatan mengikuti ceramah agama Ihya’ Ramadhan yang dianjurkan oleh pihak Kementerian. Ternyata ceramah yang disampaikan benar-benar menusuk ke dalam jiwa. Ceramah tentang kematian. Insaf seketika mengingati kehidupan ini yang sentiasa leka dengan kesibukan dunia yang tidak putus tiba. Pekerjaan di dunia yang tidak pernah habis diharapkan tidak akan melalaikan kita daripada menggandakan amal ibadah kita sebelum dijemput masuk ke liang lahat yang sempit. Bagaimanakah prestasi kita di sana, baik atau buruk bergantung kepada prestasi Rancangan Kerja Hidup kita di dunia.

Sebenarnya, tujuan hidup kita di dunia ini adalah persediaan untuk mati. Justeru, janganlah kita terlalu menyibukkan diri dengan pekerjaan seharian sehingga tiada masa untuk membuat ibadah khusus kerana kita tidak tahu apakah amal ibadah kita selama ini diterima Allah. Bertaubat dan banyakkan istighfar serta beramal soleh. Mudah-mudahan kita selamat di sana.

Apa-apa pun kematian sahabat saya benar-benar menyentak diri. Saya berdoa mudah-mudahan rohnya akan ditempatkan di kalanngan para salihin, anbiya’ dan syuhada’. Nasib kita belum tahu lagi. Ibrah atau pelajaran yang dapat diambil ialah sentiasa bersedia untuk mati kerana kita tidak tahu bilakah saat dan ketikanya.

YA ALLAH, SUDAHKANLAH HIDUP KAMI DENGAN HUSNUL KHATIMAH, KAMI MOHON KEREDHAANMU, TERIMALAH AMAL IBADAH KAMI.HANYA PADA MU KAMI MEMOHON. AMIN. 

2 comments on “Pergi tak kembali

  • Leave a Reply

