Penempatan awal di Kuala Lumpur (Kisah 1)

Published September 7, 2008 by Menikmati Takdir Langit

Sedar tak sedar dah 5 tahun saya bermukim di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.Dan kini saya berpindah pula ke pusat pentadbiran Kerajaan Persekutuan,Putrajaya. Tempat yang saya pernah impikan suatu ketika dahulu. Walaupun, saya pernah belajar di Gombak dan PJ, namun saya hampir lupa segala-galanya sebaik sahaja menjejakkan kaki semula ke Kuala Lumpur pada tanggal 7 Julai 2003. Terasa asing sekali.Saya masih ingat lagi bahawa saya tidak akan bekerja di Kuala Lumpur.Sebabnya, sini penuh dengan kesesakan lalu lintas,manusianya plastik,kos sara hidup yang tinggi dan saya tidak mempunyai sesiapa di sini lantas memilih untuk tinggal di bandar saya dibesarkan Kulim,Kedah. Saya memilih untuk bekerja di Bukit Mertajam,bandar kelahiran saya seusai pengajian saya di UIA pada penghujung tahun 1997. Di sini semuanya serba ringkas dan saya sudah terbiasa dengan keadaan di sini yang bagi saya cukup tenang.

Waktu itu, saya langsung tidak terlintas bahawa suatu hari nanti saya akan tercampak ke Kuala Lumpur tempat yang saya paling benci. Takdir Allah menentukan bahawa saya boleh dikatakan kecewa dengan karier saya di Pulau Pinang dan mula mencari-cari peluang untuk berhijrah ke tempat baru yang lebih baik. Pekerjaan saya ketika itu cukup tidak menentu.melompat dari satu tempat ke satu tempat mengikut tawaran yang paling best.Namun, saya mula memikirkan bahawa saya perlu menghentikan semua ini dan mencari satu pekerjaan yang tetap dan stabil.

Kehidupan mempunyai banyak anak tangga yang perlu didaki.

Kehidupan mempunyai banyak anak tangga yang perlu didaki.

Terlalu banyak dugaan dan cabaran yang perlu dilalui sepanjang 6 tahun saya bekerja swasta. Ternyata pahit maungnya melebihi manisnya. Cuma yang nak saya nyatakan di sini bahawa kehidupan saya tidaklah indah jika dilihat dengan pekerjaan saya yang disifatkan sebagai berprestij dan berimej tinggi di mata masyarakat. Mungkin ketika itu, saya agak renggang hubungan saya dengan Allah dan akhirnya Allah mentakdirkan saya di sini. Saya pernah berdoa supaya dikurniakan pekerjaan yang baik.pekerjaan yang akan mendekatkan diri saya kepada Allah berbanding pekerjaan saya pada masa itu. Saya tidak pasti samaada pekerjaan saya sekarang adalah yang terbaik tetapi yang pasti kehidupan saya bertambah baik dan stabil.Saya akan terus berdoa agar diberikan rezeki yang baik dan mencurah,kehidupan yang luas lagi selesa dan yang paling penting saya mengharapkan keredhaan Allah kerana saya cukup takut sekiranya rezeki yang Allah berikan kepada saya menjadi ‘istidraj’ atau ujian yang akan menyebabkan saya lupa dan lalai dari mentaati Allah sebagaimana yang diberikan kepada Firaun dan Qarun.

Seperti kereta kabel yang bergantung kepada tali,kehidupan kita bergantung kepada Allah,maka berpautlah pada tali Allah inshallah selamat.

Seperti kereta kabel yang bergantung kepada tali,kehidupan kita bergantung kepada Allah,maka berpautlah pada tali Allah inshallah selamat.

Peliharalah Allah nescaya Allah akan memeliharamu, kalau kamu memohon, maka mohonlah kepada Allah, kalau kamu minta pertolongan maka mintalah kepada Allah.Ketahuilah,bahawa apabila seluruh manusia berhimpun untuk memberikan kebaikan kepadamu, nescaya mereka tidak akan boleh memberikan kebaikan kepadamu, kecuali yang telah ditetapkan oleh Allah kepadamu. Dan apabila mereka berhimpun untuk memberi kemudaratan atau memusnahkanmu, nescaya mereka tidak akan boleh memudaratkan atau memusnahkanmu, kecuali yang telah Allah tetapkan kepadamu. [At-Tirmidzi dan Imam Ahmad dalam Musnadnya]

(bersambung)

Leave a Reply

